Rehabverktyget - gratis chefsstöd i det praktiska rehabiliteringsarbetet

Nu lanseras rehabverktyget, ett webbaserat verktyg till stöd för chefer med ansvar för det praktiska rehabiliteringsarbetet. Tanken bakom Rehabverktyget är att stärka chefen för att på så sätt skapa ett mer hållbart arbetsliv.

- Vi vet att många chefer känner sig osäkra i rehabiliteringsarbetet. En osäkerhet som drabbar både chefen själv, organisationen och den sjukskrivne medarbetaren, säger Carina Lindström, projektansvarig på Bliwa Stiftelsen.

Rehabverktyget kan användas för att räkna ut var sjukskrivna medarbetare befinner sig i förhållande till Försäkringskassans rehabkedja. Rehabverktyget beskriver ansvar och roller i rehabiliteringsarbetet och ger tips och konkreta råd för det hälsofrämjande och förebyggande arbetet.

- Vi har sett att det råder brist på den här typen av stöd - ett enkelt verktyg som tar upp vad man som chef ska och får göra när en medarbetare är sjuk, säger Carina Lindström.

Rehabverktyget är resultatet av ett samarbetsprojekt mellan Bliwa ­Stiftelsen, Unionen och Livsmedelsföretagen.

Mer information
Rehabverktyget finns fritt tillgängligt på www.rehabverktyget.se. Där kan du själv prova samt läsa mer om bakgrund, syfte och innehåll.

Kontakt
Carina Lindström, projektansvarig Bliwa Stiftelsen, 070-598 71 85, carina.lindstrom@bliwa.se

Bliwa Stiftelsen
Med vetenskap och samverkan som grund verkar Bliwa Stiftelsen för stärkt hälsa och rehabilitering för att på så sätt bidra till bättre verksamhetsresultat i företag och organisationer samt ett hållbart arbetsliv med bättre livskvalitet. Bliwa Stiftelsen grundades 2002 av Bliwa Livförsäkring, ett kundägt försäkringsbolag som utvecklar konkurrenskraftiga gruppförsäkringar för företag och organisationer och som, i samverkan med arbetsliv och forskning, stödjer sina kunders strategiska hälsoarbete för ett hållbart arbetsliv. Läs mer på www.bliwa.se och www.bliwastiftelsen.se.

Unionen
HTF och Sif har bildat Unionen, Sveriges största fackförbund på den privata arbetsmarknaden. Unionen har 500 000 medlemmar på 65 000 arbetsplatser över hela landet och i de flesta branscher. Visionen är att skapa trygghet, framgång och glädje i arbets­livet. www.unionen.se

Livsmedelsföretagen
Livsmedelsföretagen (Li) är en arbetsgivar- och branschorganisation för både små och stora livsmedelsföretag i Sverige. Li har cirka 900 medlemsföretag med cirka 57 000 anställda. Ett av de främsta målen med arbetsmiljöarbetet för branschen är att höja arbetsmiljökompetensen i företagen för att uppnå kontinuitet och långsiktighet i arbetsmiljöarbetet. www.li.se