Lisa Nilsson sommarturnerar med hitkavalkad

I juli och augusti fortsätter Lisa Nilsson att fira sina första 20 enastående år som artist genom att åka på festivalturné med en stor hitkavalkad. Med i resväskan finns Lisas allra bästa och mest älskade låtar, såsom ”Himlen runt hörnet”, ”Vad du ser är vad du får” och ”Tror på dig”. Turnépremiär blir det den
7 juli på Gatufesten i Sundsvall och därefter följer spelningar på bland annat Stockholms Kulturfestival, Göteborgskalaset och flera konserter i Finland.

I sommar är Lisa även aktuell med den nya singeln ”I samma andetag”, som hon skrivit tillsammans med Andreas Mattsson, och samlingsalbumet ”20 - en jubileumssamling”.

– Eftersom vårens konserter varit så uppskattade och inspirerande vill jag göra mer! Det blir en spännande sommar med kungliga högtidsdagar, turné och stundande 40-årsdag. Med något förnyad banduppställning vill jag nu resa vidare och frossa i mina och publikens favoriter innan hösten kommer, då jag ska färdigställa mitt kommande nyskrivna album, berättar Lisa.
Turnédatum
7 juli – Sundsvall, Gatufesten
9 juli – Eskilstuna, Rothoffsparken
10 juli – Nyköping, Nävekvarns Folkets Park
12 juli – Sövde, Sövde Amfiteater
18 juli – Bollnäs, Freluga Trädgårdsscen
23 juli – Norge, Rudshøgda, Prøysenfestivalen
24 juli – Finland, Mariehamn, Rockoff festivalen
30 juli – Hässleholm, Hovdala Slott
31 juli – Falkenberg, Stålboms konditori
5 aug – Tofta Gård, Ellös
10 aug – Stockholm, Stockholms Kulturfestival
14 aug – Göteborg, Göteborgskalaset
21 aug – Finland, Helsingfors, Huvilatältet
22 aug – Finland, Åbo, Sigynsalen
23 aug – Finland, Tavastehus, Verkatehdas
27 aug – Västerås, Summer in the City
28 aug – Kramfors, Nya Resecentrum
29 aug – Umeå, Idunteatern
30 aug – Luleå, Kulturens Hus

För biljetter se www.blixten.se .

Lisas karriär i korthet
Lisa Nilsson debuterade med den engelskspråkiga skivan ”Lean on Love” 1989 och därefter följde ytterligare ett album på engelska – ”Indestructible”. Det stora genombrottet kom dock 1992 när Lisa bytte språk till svenska och släppte ”Himlen runt hörnet”, med texter av Mauro Scocco och produktion av Johan Ekelund. Skivan sålde i närmare en halv miljon exemplar över hela Norden och belönades med fem Grammispriser.

1995 gav Lisa Nilsson ut ytterligare ett succéalbum tillsammans med Scocco/Ekelund; ”Till Morelia”. I och med det etablerade hon sig som en av 90-talets absolut största svenska artister.

Efter den enorma succén med ”Himlen runt hörnet” och ”Till Morelia” tog Lisa en välbehövlig paus och när hon återvände några år senare var det med egenkomponerad musik för första gången. 2000 kom ”Viva” och året därpå ”Små rum”.

2004 reste Lisa Nilsson till Brasilien för att söka ny inspiration. Där fann hon inte bara inspiration utan även nya spännande musiker att jobba tillsammans med. Resultatet hör vi på ”Hotel Vermont 609” från 2006 och ”Sambou Sambou”, som kom 2009.

Däremellan medverkade Lisa Nilsson i ”Between A Smile and A Tear”, en hyllningsdokumentär till den klassiska danska jazzklubben Montmartre. I samband med det turnerade hon med några av världens främsta jazzmusiker, som också medverkade i filmen.

Turnéproducent
Vera Tjärnå
vera@blixten.se

Helena Iles