Jobbsökningsappen Employchain ökar sysselsättningsgraden i Jönköping

Jönköpings län ser fram emot ankomsten av den lokala applikationen Employchain som kommer i augusti 2019. Jönköpings län är det länet i Sverige som förlorar största andelen högskolestudenter i Sverige, då studenterna väljer att flytta från staden efter examen för jobb på annan ort.

Företaget visar redan goda resultat från Sience Park, Jönköpings Universitet, Startup Jönköping med finansiering från Almi. I mars 2019 godkändes Employchain som en del av Test Drive programmet hos Sting (Inovation and Growth Stockholm) och har nyligen lanserat sin officiella Crowfoundingkampanj på Indigogo.com i maj 2019. (Länk finnes i kontaktavsnittet).

Employchain är en applikation skapad av företaget BlockchainX AB för att förenkla jobb- och anställningsökandet mellan studenter och företag. Applikationen skall ersätta långa CV och jobbannonser genom att använda korta och enkla sökord som matchar både student och företag. Detta underlättar båda parter då man enkelt och snabbt kan matchas ihop genom dessa sökord.

Blockchain-tekniken kommer at vara nyckel komponenten i applikationen som kommer att framhäva studentens kunskaper och kvalifikationer genom ett samarbete mellan olika lokala organisationer som tillhandahåller olika behörigheter så som universitet, språkskolor, företag och arbetsavdelningar.

För att förhindra diskriminering i en rekryteringsprocess erbjuder applikationen en funktion som inte visar varken nationalitet eller namn. Arbetsgivaren kommer endast att kunna se studentens kunskaper och kvalifikationer. Genom detta får lokalaföretag möjligheten att rekrytera högskoleutbildad personal baserat på deras kvalifikationer och kunskaper, inte på deras nationalitet.

Genom att skapa en profil får användaren en notis när de matchat med ett företag via Blockchainnätverket. Employchain har valt att ta bort synliga avslag för att förhindra negativa erfarenheter relaterat till arbetssökarprosessen.

Mer om Employchains framtidsplaner

Employchain utvecklades av föredetta studenter vid Jönköpings Universitet och har nyligen lanserat sin crowdfunding-kampanj på Indiegogo.com den 3 maj 2019. Betaversionen av applikationen släpps i augusti 2019 och kommer att fokusera på en specifik grupp studenter i Jönköping som matchas med olika lokala organisationer och företag som samrbetar med Employchain.

Framtidsplanen är att expandera utanför Jönköping och förhoppningsvis bli tillgängligt i hela Sverige. Efter betaversionen är tanken att applikationen skall finnas till för alla och inte bara studenter. Tidigt deltagande för både elever och arbetsgivare kan garanteras genom att köpa Early Bird-förmåner genom Indiegogo-kampanjen.