​Andrahandsboendet kvartal 1, 2016: Snitthyrorna för andrahandsbostäder fortsätter att öka

Svenska folket annonserade ut 15 160 andrahandsbostäder på Blocket under årets första kvartal. Det är cirka 7 procent färre än samma period i fjol. Andrahandshyrorna i landet fortsätter att stiga med runt 9 procent i snitt.

Cirka närmare 3100 andrahandsboenden utannonserades på Blocket i Stockholms stad under årets första kvartal. Det är ett hundratal färre annonser jämfört med samma period i fjol. En etta hyrs ut för i snitt 7245 kronor vilket är 7 procent dyrare vid samma tidpunkt 2015.

­­I Göteborgs Stad hyrdes 1200 andrahandsboenden ut under årets tre första månader, cirka 150 färre bostäder än samma period i fjol. Här har snitthyrorna har stigit med mellan 5 och 8 procent beroende på antal rum. Den genomsnittliga månadshyran för en andrahandsetta är idag 4 937 kronor.

Även i Malmö stad har utbudet minskat med 16 procent och landar på totalt 2971 andrahandsobjekt. Här har snittpriserna ökat med mellan 1 och 7 procent beroende på antal rum. Månadshyran för en andrahandsetta är idag 4826 kronor.

­­­– För de som letar andrahandsboende minskar just nu utbudet samtidigt som tillgängliga boenden blir allt dyrare. Vi ser inga tecken på att efterfrågan mattas av trots att snitthyrorna stiger år för år, säger Linnéa Aguero.

För fullständiga tabeller och mer information vänligen kontakta:
Linnéa Aguero, pressansvarig Blocket, 0725 – 03 32 31, linnea.aguero@blocket.se

Blockets tips för dig som ska hyra i andrahand

Betala ingen deposition innan du sett lägenheten och skrivit kontrakt.

Kontrollera att bostadendisponerasav uthyraren och atttillståndfinns för uthyrning.

Om uthyraren befinner sig utomlands och vill ha förskott, avbryt och anmäl till Blocket.

Från lokal prylmarknad i Skåne 1996 till en exportsuccé i över 30 länder 2016. Idag är Blocket, som ägs av mediekoncernen Schibsted, Sveriges största marknadsplats på nätet. Här finns dagligen cirka 600 000 prylar, fordon, jobb och bostäder som annonseras ut och upptäcks av cirka 4 miljoner besökare varje vecka. Värdet av alla annonser 2015 var 525 miljarder kronor vilket motsvarar cirka 13 procent av Sveriges BNP. Tack vare begagnathandeln på Blocket kan 0,8 miljoner ton växthusgaser undvikas varje år. Det motsvarar som om Stockholm stads vägtrafik stod still i cirka ett år.