Med en enkel ansökan kan vem som helst få möjligheten att sprida sitt budskap på Blockets förstasida.

Blocket låter privatpersoner ta över förstasidan

Blocket är en guldgruva av unika historier där marknadsplatsen varit början på något stort för många. Det tar Blocket nu fasta på och med start idag vill Blocket ge privatpersoner möjligheten att ta över sajtens förstasida, helt gratis. Med en enkel ansökan ska vem som helst kunna få chansen att potentiellt nå närmare fem miljoner svenskar under en vecka och använda förstasidan på det sätt hen själva önskar. Ansökningar sker på: https://www.blocket.se/inspiration/kampanjer/borjan

Med närmare fem miljoner besökare i veckan är Blocket en av Sveriges största sidor på nätet. Köp- och sälj, bostad, fordon, jobb och utbildning, är tjänster som redan idag möjliggör förändring i livets alla skeden. Nu vill Blocket testa om exponering inför förstasidans många besökare kan bli början på något stort – oavsett vad hen vill åstadkomma. Kan synligheten räcka för att driva positiva förändring eller för att få drömprojektet att gå i mål? Initiativet är unikt, då det är första gången sedan starten 1996 som en privatperson ges möjligheten att ta över Blockets förstasida.

– Den här chansen är till för alla. Från den som vill hitta sista smurfen till sin smurfsamling, till den som är övertygad om att en personlig presentation på Blockets förstasida är en bättre chans till ett nytt jobb än ett CV, till bandet som köpt instrumenten på Blocket och nu vill få fem miljoner svenskar att upptäcka deras första album, säger Tero Marjamäki, presschef på Blocket.

En annons utöver det vanliga
Vad personen som får ta över förstasidan på Blocket vill åstadkomma kan skilja sig från de annonser som vanligtvis finns på sajten. Det mesta är möjligt, så länge man håller sig inom Blockets regler för annonsering. Kontaktannonser tillåts dock inte, och möjligheten att ta över förstasidan erbjuds inte företag.

– Det är såklart bara du själv som vet vad du vill ha hjälp med. Men man kan se det som chansen att få prata i en av Sveriges största megafoner. Det är en möjlighet man sällan får, säger Tero Marjamäki.

Så funkar det:

1. På blocket.se/inspiration/kampanjer/borjan kan privatpersoner som vill ta över Blockets förstasida under en veckas tid skicka in sin ansökan.

2. En redaktion från Blocket går igenom ansökningarna för att välja vilka som får chansen att ta över förstasidan under en veckas tid.

3. De utvalda kontaktas för att spika detaljer och datum för övertagandet av förstasidan bestäms parterna emellan.

Ansökningsperioden öppnar 12 april och stänger vid midnatt den 25 april på: blocket.se/inspiration/kampanjer/borjan

För mer information om Blockets initiativ, kontakta:
Tero Marjamäki, Presschef Blocket, tero@blocket.se | 0736 53 71 36

Information till redaktionen:

Unikt initiativ | Det är första gången sedan starten 1996 som en privatperson ges möjligheten att ta över Blockets förstasida, och potentiellt nå Blockets fem miljoner veckovisa besökare.

Intervjuer | Vill redaktionen intervjua den person som blir först att ta över Blockets förstasida så ta kontakt med tero@blocket.se för planering och förmedling av kontaktuppgifter.

Andy Warhol inspiration till initiativet | Under en utställning på Moderna Museet i Stockholm 1968 ska Andy Warhols ha skrivit att: "In the future, everyone will be world-famous for 15 minutes”. 2021 har rampljuset blivit digitalt och då är det är inte längre tiden i rampljuset som räknas, utan antalet besökare som du syns inför. Med initiativet vill Blocket testa om digital uppmärksamhet inför Blockets många användare kan skapa positiv förändring för individen.