​Blocket lanserar nya pop-up-sajten Blocket Design

​Blocket lanserar nya pop-up-sajten Blocket Design

Blocket Design (blocket-design.se) är en ny pop-up-sajt som gör det enklare för svenska folket att upptäcka möbler, lampor och inredningsdetaljer från de mest tongivande formgivarna och varumärkena. På Blocket Design möts besökarna av ett inspirerande flöde av Blocketannonser med saker från de populäraste varumärkena inom design och inredning.

– Varje dag säljer svenska folket tusentals designklassiker på Blocket. Många bevakar just sin favoritmöbel och väntar på att rätt annons ska dyka upp. Men alla är inte lika kunniga inom design och vet exakt vad de ska leta efter och vissa vill kunna browsa runt och få inspiration. Därför lanserar vi Blocket Design som gör det enklare att upptäcka och köpa kvalitetsmöbler och inredningsdetaljer från Blocket, säger Cecilia von Krusenstierna, marknadschef på Blocket.

Möbler & Heminredning är en av de största kategorierna på Blocket med ett dagligt utbud på närmare 90 000 annonser. Blocket skapar nu Blocket Design där de mest tongivande formgivarna och varumärkena från kategorin Möbler & Heminredning presenteras tillsammans och på ett nytt sätt. På blocket-design.se är det fokus på möbler och heminredning med hög designgrad. Sajten ger snabb tillgång till begagnatannonser med stolar, soffor, keramik och lampor från de mest kända och prisbelönta formgivarna. Urvalet är bland annat baserat på svenska folkets mest sökta och bevakade varumärken och designers inom inredning, samt de mest uppmärksammade formgivarna just nu.

– Blocket Design kommer vara till stor nytta även för säljare. När vi synliggör guldkornen ser vi att handeln blir mer effektiv, då det blir enklare för köparna att hitta till säljarna, säger Cecilia von Krusenstierna.

Blocket lanserade Blocket Mode förra hösten. Det som var tänkt som en tillfällig satsning för att lyfta modeannonserna på Blocket, är fortfarande en använd och uppskattad tjänst. Genom Blocket Mode insåg Blocket värdet i att hjälpa sina besökare hitta de lite mer speciella och exklusiva prylarna, och tar nu ut konceptet även inom heminredningskategorin.

– Som Sveriges största marknadsplats erbjuder vi våra besökare en stor mängd annonser. Vår storlek är vår styrka, men för vissa målgrupper kan vi öka relevansen genom att samla specifikt innehåll och presentera det på ett sätt som är attraktivt för just dessa människor. Genom Blocket Design gör vi det enkelt och inspirerande att hitta hållbara designfavoriter, säger Cecilia von Krusenstierna.

Topp 10 - det söks mest just nu på Blocket inom design/varumärken:

1. String
  2. Lamino
  3. Carl Malmsten
  4. Englesson
  5. Dux
  6. Hay
  7. Svenskt Tenn
  8. Jetson
  9. Flos
  10. Norrgavel

Topp 10 – möblerna som söks mest just nu på Blocket:

1. Soffa
  2. Byrå
  3. Skrivbord
  4. Garderob
  5. Soffbord
  6. Skåp
  7. Fåtölj
  8. Säng
  9. Bord
  10. Stolar

8 vanligaste stilarterna som folk bevakar på Blocket:

1. Rokoko
  2. Gustavianskt
  3. Industri
  4. Klassiskt
  5. 30-tal, 40-tal, 50-tal, 60-tal
  6. Antikt
  7. Retro
  8. Nostalgi

För mer info kontakta:
Linnéa Aguero, presschef på Blocket, linnea.aguero@blocket.se, 0725-03 32 31.

Från lokal prylmarknad i Skåne 1996 till en exportsuccé i över 30 länder 2016. Idag är Blocket, som ägs av mediekoncernen Schibsted, Sveriges största marknadsplats på nätet. Här finns dagligen cirka 600 000 saker fordon, jobb och bostäder som annonseras ut och upptäcks av cirka 4 miljoner besökare varje vecka. Värdet av alla annonser 2015 var 525 miljarder kronor vilket motsvarar cirka 13 procent av Sveriges BNP. Tack vare begagnathandeln på Blocket kan 0,8 miljoner ton växthusgaser undvikas varje år. Det motsvarar som om Stockholm stads vägtrafik stod still i cirka ett år.