Blocket och Retoy i samarbete för hållbar konsumtion och barns rättigheter

Blocket och Retoy har inlett ett långsiktigt samarbete för att fler barn ska få lära sig om miljö, hållbar konsumtion och sina rättigheter genom att byta leksaker. Retoy kommer med Blockets stöd att öka antalet leksaksbytaraktiviteter och därmed nå ut med kunskap om miljö och barns rättigheter till fler barnfamiljer i Sverige. Målet är att över 6 000 barn ska delta och cirka 18 000 leksaker ska byta ägare under 2013.

Retoys verksamhet går ut på att barn i tidig ålder ska få uppleva hur lätt och kul det är att vara miljövänlig genom att byta, låna och skapa leksaker. Retoy anordnar idag leksaksbytaraktiviteter tillsammans med Stockholm, Botkyrka och Malmö kommun. Genom finansiellt bidrag, volontärsstöd och gemensam marknadsföring kommer Blocket att stötta Retoy i att sprida leksaksbytaraktiviteterna till kommuner i resten av Sverige så att fler barnfamiljer kan få kunskap om hållbar konsumtion.

- Vi brinner för begagnathandel och hållbar konsumtion. Om vi ska lyckas ändra på dagens överutnyttjande av vår planet gäller det att vi vuxna visar våra barn att det finns alternativa, mer hållbara sätt att konsumera. Med leken som verktyg lyckas Retoy väldigt bra med att nå ut med den kunskapen både bland barn och föräldrar. Det vill vi stötta, säger Martin Frey, VD på Blocket.

På tur i planeringen är fem leksaksbytaraktiviter denna vecka på olika platser runt om i Stockholm. Barnfamiljer bjuds bland annat in via Blockets Facebooksida med 175 000 fans.

- Det känns fantastiskt kul att ha inlett ett samarbete med Blocket som delar vårt genuina engagemang kring hållbar konsumtion. Blocket har verkligen bidragit till att fler återanvänder genom sin verksamhet och vi är väldigt glada att vi nu tillsammans även kan sprida Retoy över hela Sverige, säger Soledad Piñero Misa, VD och grundare för Retoy.

Faktaruta:

·  Från våren 2011 till slutet av 2012 hade närmare 150 000 barn lekt med Retoy på deras olika aktiviteter, över 14 000 leksaker bytts och cirka 8 000 barn hade lärt sig mer om sina rättigheter.

·  I Sverige omsatte leksakshandeln 3,5 miljarder kronor 2012.[1]

·  Barnfamiljer är bäst på att handla begagnat där 9 av 10 någon gång gjort det på Blocket.

·  I Sverige har barn i genomsnitt 536 leksaker[2].

·  Totalt utannonserat värde i Leksakskategorin på Blocket under 2012 var 44,5 miljoner kronor. Medianpriset är 300 kronor.

·  Begagnathandeln av leksaker på Blocket ökade med 17 procent mellan 2010 och 2011, och 5 procent året därpå.

För mer information kontakta gärna:

Linnéa Aguero, t.f. pressansvarig Blocket, 0725 03 32 31, linnea.aguero@blocket.se
Soledad Piñero Misa, VD och grundare Retoy, 0709 45 55 54, soledad@retoy.se

[1] www.leksakshandlarna.se