Påsken är begagnathandelns högtid då måste passar på att rensa hemma.

Påsken är begagnathögtiden nummer ett – här är sakerna du ska sälja på Blocket just nu.

Kombinationen vår på ingång och tid att rensa gör påsken till begagnathandelns högtid. Och att rensa och sälja kan vara en riktigt lönsam affär. Enligt en ny undersökning från Kantar har genomsnittssvensken oanvända saker värda 37 000 kronor hemma.

När våren är på ingång passar många på att gå igenom förråd och garderober och sälja det som inte används. Och det kan visa sig vara oväntat lönsamt. Enligt en undersökning som Kantar gjort på uppdrag av Blocket har genomsnittssvensken oanvända saker värda nästan 37 000 kronor hemma. När svenskarna själva får bedöma värdet på de saker de har hemma men inte använder landar nämligen värdet på sakerna som bara ligger och skräpar på 36 600 kronor.

Och i ett genomsnittligt hem är det nära 40 procent av sakerna som inte används. Störst värde finns föga förvånande i förrådet/garaget. Där finns saker som inte används till ett värde av 10 0000 kronor i genomsnitt. På god andraplats kommer köket där det i genomsnitt bor oanvända prylar till ett värde av 9 000 kronor.

– Årstidsväxlingar innebär alltid extra hög aktivitet på begagnatmarknaden. Många vill både rensa och är samtidigt på jakt efter nya saker inför våren och sommaren. Just nu söks det mycket efter säsongsbetonade saker som utemöbler, cyklar, växthus och fönster. Men även soffor, tv-apparater och iphones är riktigt populärt, så om man hittar något av detta under vårrensningen så är det bra läge att sälja, säger Ebba Rosencrantz, pressansvarig på Blocket.

Här är sakerna det söks mest efter på Blocket just nu:

För hemmet

18. snowboard
  19. hundbur
  20. pingisbord

Från lokal prylmarknad i Skåne 1996 har Blocket-konceptet exporterats till mer än 40 andra länder - idag är Blocket, som ägs av mediekoncernen Schibsted, Hela Sveriges marknadsplats på nätet. Här finns dagligen cirka 600 000 saker, fordon, jobb, utbildningar och bostäder som annonseras ut och upptäcks av 5 miljoner besökare varje vecka. Värdet av alla annonser 2019 var 690 miljarder kronor vilket motsvarar cirka 15 procent av Sveriges BNP. Tack vare begagnathandeln på Blocket kan 0,8 miljoner ton växthusgaser undvikas varje år. Det motsvarar som om Stockholm stads vägar stod tomma i cirka ett år.