Sportlovet kan göra hål i plånboken hos föräldrar

Sportlovet kan göra hål i plånboken hos föräldrar

Snart är det sportlov och dags för lediga dagar med skidresor och pulkaåkning. Men sportlovet kan också innebära både ekonomisk och psykisk press för föräldrar. Det visar en ny undersökning som Kantar Sifo gjort på uppdrag av Blocket. I genomsnitt uppskattar föräldrar med barn i skolåldern att sportlovet kommer att kosta 5 500 kronor, och hela fyra av tio har känt stress över att hitta på roliga saker med sina barn på sportlovet.

Sportlovet innebär inte bara pulkabackar och skidsemestrar. Det kan också innebära stress och press på både det ekonomiska och det psykiska planet. Föräldrar med barn i skolåldern uppskattar att årets sportlov i genomsnitt kommer att kosta 5 500 kronor. Dyrast blir Sportlovet för familjer som bor i Stockholm, Göteborg eller Malmö. Där uppskattat föräldrar att årets sportlov i genomsnitt kommer kosta 7 400 kronor. Föräldrar i övriga delar av Sverige uppskattar att Sportlovet kommer att kosta 4 100 kr.

– Vi ser att ju äldre barnen blir desto större blir kostnaden för sportlovet. Ny sportutrustning och nya ytterkläder kan snabbt bli dyrt, att köpa begagnat är ett lätt sätt att spara både pengar och miljö, säger Ebba Rosencrantz, pressansvarig på Blocket.

Men stressen handlar också om en press att hitta på roliga saker med sina barn när de är lediga. Nästan fyra av tio föräldrar har varit stressade över att hitta på roliga saker med sina barn på sportlovet. Var femte har någon gång nekat sitt barn att delta i en aktivitet eller resa under ett skollov på grund av att det varit för dyrt.

Ett sätt att spara pengar är att handla friluftsutrustning begagnat och det har hela 8 av 10 i undersökningen gjort. Mycket utrustning, som till exempel pjäxor och vinterjackor, går utmärkt att skicka med posten, och här toppar stavar, skridskor, pulkor och skidor listan över vad vi helst köper begagnat för att få levererat via post.

– Det går fint att både köpa och sälja över hela landet och sedan skicka varan. Det gör det lättare att både hitta en köpare och att hitta den sak du är ute efter, säger Ebba Rosencrantz, pressansvarig på Blocket.

Resultat från undersökningen

Känner du stress/press över att hitta på roliga aktiviteter för ditt/dina barn på sportlovet?

Ja, stor press/stress, 4 procent

Ja, viss press/stress, 33 procent

Nej, inte alls, 63 procent

Har du någon gång köpt friluftsutrustning begagnat?

Ja, enstaka gång 35 procent

Ja, flera gånger 44 procent

Nej, 20 procent

Har du någon gång nekat ditt barn att delta i en aktivitet eller resa under ett skollov på grund av att det varit för dyrt?

Ja, 19 procent

Nej, 78 procent

Här är varorna vi helst köper begagnat för leverans med post

1. Skidor, 72 procent