Blocket väljer Volt som ny kommunikationspartner

Volt blir Blockets nya kreativa huvudbyrå

Efter en omfattande byråupphandlingsprocess står det klart att Volt blir Blockets nya kommunikationsbyrå. Uppdraget omfattar samtliga delar av Blockets kommunikation med siktet inställt på att lyfta fram hela marknadsplatsens erbjudande. Beslutet innebär att Blocket samlar kommunikationsuppdraget hos en byråpartner.

Blocket grundades 1996 och är en av Sveriges mest populära sajter med omkring 5 miljoner unika besökare per vecka. 2003 blev Blocket en del av norska mediekoncernen Schibsted. Sedan dess har Blocket vuxit till att bli mer än bara Sveriges största marknad för köp- och sälj, då affärsområden som Jobb, Bostad och Utbildning tillkommit. Efter flera framgångsrika år med kändisar som draglok i reklamen inleds nu ett samarbete med Volt för att ta nästa steg i Blockets varumärkesresa.

– Blocket är ett varumärke som nästan alla svenskar känner till och väldigt många använder sig av, samtidigt är Blocket så mycket mer än en plattform för köp- och sälj. Vi är otroligt glada över att få vara med och vidareutveckla den marknadsledande position som Blocket byggt i Sverige. Vi ser fram emot att få bidra med alla våra kompetenser i detta samarbete, säger Henrik Stampe, vd och strateg på Volt.

Blocket är mitt uppe i en tillväxtfas och har ett tjänsteerbjudande som hela tiden utvecklas. I takt med att allt fler vill minska sin klimatpåverkan har Blockets roll inom köp- och sälj stärkts bland nya användargrupper. Martina Göransson är Chief Marketing & Customer Officer på Blocket och kommenterar valet av Volt:

- Vi som marknadsplats står inför en otroligt spännande tid framöver där vår kommunikation kommer att vara en nyckel i att ta nästa steg. Vi tror att vi kan spela en ännu större roll i människors vardag och jag ser fram emot att tillsammans med mina duktiga kollegor på Blocket och gänget på Volt fortsätta skapa kommunikation som svenska folket vill ta del av. Volt har under hela upphandlingen påvisat en strategisk och kreativ höjd och stor förståelse för Blockets varumärke. De har imponerat på oss från första skriftliga inlämningen och visat att de har en tydlig struktur och process som genomsyrar hela deras arbete.

– Sju av tio svenskar har köpt eller sålt någonting på Blocket. Vår ambition rent kreativt är att få varje svensk att återbruka mer och bidra till att allt fler hittar till hela Blocket. Oavsett om det är för att flytta, byta jobb, skaffa elbil eller bara för att förändra något litet hemma. Det är få tjänster där alla vinner på att de används mer men just i Blockets fall är det så, säger Molly Rennéus, Art Director på Volt.

Samarbetet mellan Blocket och Volt är igång sedan årsskiftet. Gunilla Bergh från Engage Marketing har varit ansvarig byråvalskonsult genom upphandlingsprocessen. I december stod det också klart att Wavemaker blir Blockets nya mediebyrå.

För mer information, vänligen kontakta:

Tero Marjamäki, Kommunikationsansvarig, tero.marjamaki@blocket.se, 0736-53 71 36
eller Henrik Stampe, VD Volt, henrik@volt.se, 0709-69 92 73.