Blodcancerfonden delar ut ett rekordstort stipendium på 2 miljoner kronor.

För tredje gången delar Blodcancerfonden ut forskningsstipendium. I år till det betydande beloppet på 2 miljoner kronor. Forskningsstipendiet syftar till att stödja hematologisk forskning med särskild inriktning på patientnära vård. Dessutom har yngre forskare prioriterats.

-          Det är jätteroligt att kunna göra en så stor satsning på hematologiforskning.  Vi är övertygade om att detta kommer bidra till förbättra vård och omvårdnad för blodcancerpatienter, säger Blodcancerfondens ordförande Kerstin Holmberg.

I år har Blodcancerfondens styrelse beslutat att tilldela tio forskare del av stipendiet. Dessa är:

1. Johanna Ungerstedt, Hematologisk centrum, Karolinska Universitetssjukhuset, Huddinge tilldelas 300 000 kronor för arbete med projektet: Redox reglering i normal benmärg och vid myelodysplastiska syndrom (MDS).
  2. Malin Hultcrantz, Hematologiskt centrum, Karolinska universitetssjukhuset, Solna tilldelas 150 000 kronor för arbetet med projektet: Kliniska och epidemiologiska studier kring blodpropp och kardivaskulär sjukdom som orsak till sjuklighet och dödlighet hos patienter med myeloproliferativa sjukdomar med speciellt fokus på mikropartiklar.
  3. Erik Hulegårdh, Institutionen för medicin, Göteborgs universitet tilldelas 150 000 kronor för arbetet med projektet: Kliniska och experimentella studier av akuta leukemier med särskilt fokus på sekundär akut myeloisk leukemi.
  4. Martin Jädersten, Hematologisk centrum, Karolinska Universitetssjukhuset, Huddinge tilldelas 300 000 kronor förarbetet med projektet: Identifikation av sjukdomsframkallande mutationer vid myelodysplastiskt syndrom.
  5. Jan-Erik Johansson, Instruktionen för invärtesmedicin Sahlgrenska sjukhuset, Göteborg tilldelas 200 000 kronor arbetet med projektet: Allogen benmärgstransplantation vid KLL – en nationell prospektiv studie.
  6. Christian Kjellander, Hematologiskt centrum, Karolinska universitetssjukhuset, Solna tilldelas 150 000 kronor för arbetet med projektet: Kan PCR-teknologi förbättra diagnostik och därmed behandling och prognos hos hematologiska patienter med feber.
  7. Annika M Kisch, Institutionen för vårdvetenskap, fakulteten för Hälsa och Samhälle, Malmö högskola tilldelas 150 000 kronor för arbetet med projektet: Erfarenheter i samband med allogen stamcellstransplantation (SCT) och stamcellsdonation med fokus på patienter och syskondonationer.
  8. Karin Bergkvist, Sophiahemmets högskola tilldelas 150 000 kronor för arbetet med projektet: Patienters och närståendes erfarenheter från två vårdmiljöer.
  9. Christel Wendt, Instruktionen för vårdvetenskap tilldelas 150 000 kronor för arbetet med projektet: Stamcellstransplantation och sexualitet.
  10. Sigurdur Y Kristinsson, Hematologiskt centrum, Karolinska universitetssjukhuset, Solna tilldelas 300 000 kronor för arbetet med projektet: Blodproppar hos patienter med myelom och dess förstadier: Kliniska studier på underliggande orsaker och prognos.

Stipendiaterna kommer att uppmärksammas vid den Internationella lymfomdagen som traditionsenligt arrangeras den 15 september över hela världen för att sprida kunskap om lymfom och KLL. I år kommer Blodcancerförbundet i samarbete med Roche genomföra tre föreläsningar i Lund, Göteborg och Stockholm, 14.00 - 16.00.

Lund: Lunds Universitetssjukhus, Sal nr 3 i ”Blocket” (huvudantréplanet).

Göteborg: Scandic Crown, Polhemsplatsen 3.

Stockholm: Apotekarsocieteten, Wallingatan 26 A

Stipendiaterna kommer finnas tillgängliga.

För mer information om Lymfomdagen, se bifogade filer.

• lymfom
  • patientnära
  • kronisk lymfatisk leukemi
  • kll
  • mylodysplastiska syndrom
  • mds
  • rekordstort
  • sexuealitet
  • leukemi
  • stipendium
  • forskningsstipendium
  • lymfomdagen
  • cancer
  • blodcancerförbundet
  • blodcancerfonden

Blodcancerförbundet
Blodcancerförbundet är en intresseorganisation för dem som drabbats av blodcancer eller annan allvarlig blodsjukdom, deras närstående och personal inom hematologi. Blodcancerförbundet har cirka 3 300 medlemmar och 15 lokalföreningar. Förbundet är en ideell organisation med statsbidrag.

Blodcancerfonden är en ideell stiftelse som administreras av Blodcancerförbundet och har 90-konto, plusgiro 90 04 21-9.

Lise-lott Eriksson

Presskontakt Ordförande Blodcancerförbundet 070-776 44 43

Hasse Sandberg

Presskontakt Förbundssekreterare Förbundssekreterare, redaktör för Haema 08-546 405 41