Bästa svenska MILJÖNYHET i september blev Terrigios BEVATTNINGSMINIMERARE Savaq

Bästa svenska miljönyhet i september blev Skövdes Terrigio AB med sitt unika bevattningssystem.Terrigio uttogs till finalen i Stockholm Cleantech Venture Day. Den nyheten vann Eco Innovation AB:s webröstning på miljöinnovation.se.  Terrigio fick flest röster hittills i år. De röstande har tagit fasta på företagets möjlighet att göra nytta för miljön. Nu pågår en nyemission för att kunna utnyttja den.

- ”Det är fantastiskt kul att ha varit nominerade till Årets Miljöteknikföretag och att direkt efter bli nominerade till och dessutom vinna omröstningen om septembers bästa miljönyhet”. Det säger Terrigios VD Börje Ohlin.

- "Terrigio är ännu ett exempel på hur underbara miljöinnovationer väcker hopp för framtiden." Det säger Erik Sandström, VD för Eco Innovation AB som ordnade webröstningen

Bevattningen sker helt enkelt under jord i rotzonen.  Det blir ingen avdunstning i luften. Mängden vatten styrs av grödans behov. När grödans sugförmåga styr bevattningen blir det heller inga rester av gödsel och bekämpningsmedel som utlakas från marken. Vattenbesparingen kan bli 60-90 %.  av behovet vid traditionell konstbevattning.

För vidare information:

Artikel hos Miljöinnovation.se

Erik Sandström, VD för Eco Innovation AB, tel 070-2994762, epost erik@ecoinnovation.se

Börje Ohlin, VD för Terrigio AB, genom Terrigio, tel: 0705 430752

• Miljöteknik, återvinning

• jordbruk
  • fruktodling
  • bevattning
  • miljöteknik
  • miljöinnovation
  • jönköping
  • eco innovation
  • vatten
  • terrigio
  • skövde
  • cleantech
  • greentech

Eco Innovation AB är ett familjeägt konsultföretag i Jönköping som registrerats 2008. Vi arbetar med EU-finansiering och Miljöinnovationer. Vi erbjuder:

- Hjälp att välja bland EU:s finansieringsprogram och att göra ansökningar.

- Utbildning, Föreläsningar och Artiklar om EU-finansiering och Miljöinnovationer

-GRATIS självstudier om EU-bidrag på sidan: http://eu-bidrag.org

-GRATIS Nyhetsbreven MILJÖGLAD och EU-Peng, som beställs av info@ecoinnovation.se

Vill Du veta mer, se våra hemsidor: http://eu-bidrag.org eller http://miljöinnovation.se/ Intresserad av samarbete: Kontakta gärna direkt, telefon 070-299 47 62, E-post: info@ecoinnovation.se Erik Sandström, Eco Innovation AB, SCIENCE PARK, Gjuterigatan 9, 553 18 Jönköping