Pressmeddelande -

GRÖN BAKTERIEDÖDARE, BEVATTNINGSMINIMERARE eller BIOMASSABRÄNSLE? Vilken blir bästa svenska miljönyhet i september?

Grön Bakteriedödare, Bevattningsminimerare eller Biomassabränsle? Vilken blir bästa svenska miljönyhet i september? Eco Innovation AB har följt miljönyheterna och nominerat de tre bästa för webröstning som HOPP FÖR EN BÄTTRE FRAMTID. De kom från Anolytech AB, Terrigio AB och ReacFuel AB. Alla presenterades på Stockholm Cleantech Venture Day.

Anolytech:s Gröna bakteriedödare renar djurfoder och vatten från skadliga bakterier. Den lösningen i vatten och foder innehåller ämnen som de vita blodkropparna i immunförsvaret producerar för att snabbt och effektivt döda bakterier.

Terrigios bevattning sker helt enkelt under jord.  Det blir ingen avdunstning. Grödan styr vattenmängden. Inga rester av gödsel och bekämpningsmedel lakas ut. Vattenbesparingen kan bli 60-90 % av behovet vid traditionell konstbevattning.

REACFUEL har en ny metod för utvinning av biobränsle.  Kemiska substanser, som bensin, diesel och fotogen, kan framställas ur förnybar biomassa, liksom kemikalier och socker. Då blir en kommersiell bränsleproduktion möjlig ur lignocellulosisk biomassa.

Webröstningen avslutas 14:e oktober kl. 18.00. Den genomförs på Miljöinnovation.se

Vidare information: Erik Sandström, Eco Innovation AB, tel: 070-2994762, epost: info@ecoinnovation.se

• Miljöteknik, återvinning

• jordbruk
  • klimat
  • jönköping
  • miljöinnovation
  • miljö
  • miljöteknik
  • eco innovation
  • cleantech
  • greentech
  • stockholm cleantech venture day
  • årest miljöteknikföretag
  • anolytech
  • terrigio
  • reacfuel
  • lund
  • ystad
  • täby
  • karlskoga
  • bevattning
  • vatten

Eco Innovation AB är ett familjeägt konsultföretag i Jönköping som registrerats 2008. Vi arbetar med EU-finansiering och Miljöinnovationer. Vi erbjuder:

- Hjälp att välja bland EU:s finansieringsprogram och att göra ansökningar.

- Utbildning, Föreläsningar och Artiklar om EU-finansiering och Miljöinnovationer

-GRATIS självstudier om EU-bidrag på sidan: http://eu-bidrag.org

-GRATIS Nyhetsbreven MILJÖGLAD och EU-Peng, som beställs av info@ecoinnovation.se

Vill Du veta mer, se våra hemsidor: http://eu-bidrag.org eller http://miljöinnovation.se/ Intresserad av samarbete: Kontakta gärna direkt, telefon 070-299 47 62, E-post: info@ecoinnovation.se Erik Sandström, Eco Innovation AB, SCIENCE PARK, Gjuterigatan 9, 553 18 Jönköping