Blomsterfonden säger upp hemtjänstavtal i Danderyd

Den ideella föreningen Blomsterfonden har beslutat att säga upp sitt avtal med Danderyds kommun om att utföra hemtjänst i kommunen. Anledningen är att kommunens nuvarande ersättningsnivåer gör att Blomsterfonden inte klarar av att förena hemtjänst med god kvalitet och ekonomi i balans. En dialog har förts med kommunen under hela våren utan att komma fram till en hållbar lösning. Beslutet berör cirka 230 hemtjänstkunder och 40 medarbetare.

– Vi har drivit hemtjänst under många år i Danderyd och fått mycket uppskattning från våra kunder genom åren. Det smärtar oss att vi tvingas säga upp det här samarbetet och vi beklagar det både inför våra kunder och medarbetare. Tyvärr har vi inget val då det som ideell organisation inte finns någon ägare som kan skjuta till kapital om verksamheten inte går runt, säger Ulf Thörnevik, Blomsterfondens VD.

Under den tre månader långa uppsägningstiden kommer Blomsterfonden att fortsätta erbjuda befintliga kunder omsorg som vanligt, men det är inte möjligt att ta emot nya kunder i Danderyd.

– Vi är mycket ledsna över att det ekonomiskt inte går att driva hemtjänst med nuvarande ersättningsnivåer. Blomsterfonden har dock ambitionen att fortsätta erbjuda hemtjänst i Danderyds kommun om det under uppsägningstiden vidtas åtgärder inom kommunen för att hitta en lösning på problemet med ersättningsnivån, säger Thörnevik.

För ytterligare kontakt:

Ulf Thörnevik, VD, 08-555 94 510, ulf.thornevik@blomsterfonden.se

Christel Jansson, Kommunikationschef, 08-555 94 525, christel.jansson@blomsterfonden.se