Blomsterfonden utvecklar trygghetskoncept

Blomsterfonden har beslutat att den framtida strategin för Blomsterfonden är att bygga ut och renodla Blomsterfondens trygghetskoncept. Därför säljer nu Blomsterfonden fastigheterna Jarl 20 och Muspelhem 8 i Djursholm.

Bägge fastigheterna är i sitt nuvarande skick inte anpassade till senior- eller äldreboende, vilket går emot Blomsterfondens övergripande mål: hem och vård åt äldre. Försäljningen av fastigheterna är startskottet för att renodla det övergripande fastighetsbeståndet i föreningen till bostäder anpassade till äldre.

Blomsterfondens trygghetskoncept erbjuder en sammanhållen omsorgsprocess utifrån varje äldres individuella behov och önskemål. Det ska vara möjligt att flytta in i Blomsterfondens seniorboende och sedan kunna använda Blomsterfondens tjänster till livets slut. På så sätt möjliggörs en värdig omsorg för alla äldre.

Intresset för Blomsterfondens olika boenden har ökat mycket de senaste fem åren. Under 2010 kommer antalet medlemmar troligtvis att passera 20 000 och flera av medlemmarna står i dag i Blomsterfondens bostadskö.

- Behovet av Blomsterfondens boende och tjänster har ökat de senaste åren. Vi har växt med 15 000 medlemmar sedan 2002, vi måste bygga nytt och utveckla våra befintliga fastigheter för att tillgodose vårt ändamål och våra medlemmar, säger Ulf Thörnevik, Blomsterfondens VD.

- Vi kommer att finansiera utvecklingen av våra befintliga anläggningar i Danderyd och Stockholm med inkomsterna från fastighetsförsäljningen.

För ytterligare kontakt:

Insamlings- och kommunikationschef

E-post: christel.jansson@blomsterfonden.se

Ulf Thörnevik

E-post: ulf.thornevik@blomsterfonden.se

Om Blomsterfonden

Blomsterfonden är en ideell förening som arbetar för hem och vård åt äldre i Storstockholm.

Blomsterfonden verkar för att äldre i samhället och erbjuder människor över 60 år ett tryggt boende för varje skede av den tredje åldern. Föreningen erbjuder seniorboende, med en social verksamhet och aktiviteter som stöd. Blomsterfonden är även aktiva som vårdgivare inom äldreomsorgen med tre äldreboenden och hemtjänst. Blomsterfonden ger äldre ett tryggt, säkert och värdigt boende.