Röda julstjärnor lyser upp ditt hem i vintertider.

Dekorera julbordet med festliga julstjärnor!

Det vankas fest!

Tips och idéer för bordsdekorationer med julstjärnor

För att få till en lyckad tillställning är ett omsorgsfullt dekorerat bord lika viktig som den mat som serveras - oavsett om det är adventsfika, en romantisk middag med levande ljus eller en julmiddag. Vi äter trots allt också med ögonen. Julstjärnor passar perfekt i bordsdekorationer med sina vackra högblad. Här delar vi med oss av tips och idéer för att dekorera ditt bord med julstjärnor.

Överdådigt bord i rött, guld och brons

Julstjärnor i skimrande kontraster är middagens stjärnor i denna praktfulla dukning i nyanser av rött, guld och brons. Både som krukväxter i en stor skål i mitten av bordet och som snittblommor i hemgjorda äppelblomshållare vid varje kuvert. Ilexkvistar och konstgjorda höstlöv ger vackra accenter i den gyllene skålen mellan julstjärnans knallröda färg.

DIY-idé: Julstjärneblomma och ljushållare.

Hemgjorda blomvaser och ljusstakar med julstjärnor blir en naturlig bordsdekoration som är både snabb och enkel att skapa och kan göras på en mängd olika sätt.

Du behöver: små julstjärnor, guldglitter, limstift, frostade äpplen, ljus, ljushållare i metall, provrör, mossa, guldfärgad ståltråd, skalare, apelsiner, rött band och nålar.

För att göra blomhållaren skär du ur ett hål vid stjälken med skalaren, sätt lite lim runt hålet. Täck limmet med glitter och skaka bort eventuellt överskott. Sätt till sist in ett provrör i hålet, fyll det med vatten och placera en snittad julstjärna i den.

För att göra ljushållaren tar du försiktigt bort julstjärnan från sin kruka, linda rotklumpen med mossa och vira ståltråd för att hålla den på plats. Sätt till sist in de spetsiga ljushållarna i mosskulorna. Tips: Vattna plantan i förväg så att rotklumpen är fuktig.

Linda det röda bandet runt apelsinerna, knyt en rosett i toppen och fäst den på undersidan av frukten med en nål. Till sist, arrangera de hemmagjorda julstjärnehållarna och ljusstakarna på bordet tillsammans med de dekorerade apelsinerna och fler frostade äpplen.

Bordsdekoration med rosa julstjärnor som snittblommor

Rosa snittade julstjärnor, gyllene vaser och glas, skimrande julgranskulor, levande ljus och en ljusslinga tillför festlig lyx, en romantisk atmosfär och en touch av nostalgi till detta härliga julbord. Ilexkvistar och eukalyptusblad kompletterar julstjärnorna. Fler snittade julstjärnor i provrör fyllda med vatten har satts fast i kottarna på varje tallrik.

Elegant bordsdekoration med krämfärgade julstjärnor

Mörka, varma gröna nyanser har en lugnande effekt och skapar en avslappnad stämning. I dessa eleganta bordsdekorationer kontrasterar de vackert med de krämfärgade julstjärnorna. Ge dina gäster ett bländande välkomnande genom att placera snittade julstjärnor på varje tallrik. Tips: För att julstjärnorna ska stå sig, linda antingen stjälkarnas ändar med grön blomtejp eller placera dem i ett provrör fyllt med vatten.

Blomsterarrangemang i skandinavisk stil med julstjärnor

I denna eleganta bordsdekoration kombineras krämfärgade julstjärnor med ilex, eukalyptus, rosenkalla och protea för att skapa konstnärliga arrangemang.

Julstjärnor som snittblommor

Som snittblommor sticker julstjärnor ut med sina enorma högblad och dess långa livslängd i vas. Snittade julstjärnor kan stå i cirka två veckor i en vas med färskt vatten. Omedelbart efter att de har snittats, doppa de snittade ändarna i varmt vatten (ca 60°C) i några sekunder och sedan omedelbart i kallt vatten. I exemplet på bilden har en snittad julstjärna placerats i en julkula. Dess lilla lock är borttaget och fyllt med vatten. Detta läggs sedan i en skål. Med en namnskylt i blir detta en fin bordsplacering.

För mer information och idéer om julstjärnor, besök www.starsforeurope.com/se/.

Stars for Europe

Stars for Europe (SfE) är marknadsföringsinitiativet från de europeiska julstjärneodlarna Dümmen Orange, Selecta One, Beekenkamp Plants och Syngenta Flowers. Initiativet grundades år 2000 med syftet att främja och säkra en långsiktig försäljning av julstjärnor i Europa. SfE-verksamhet finns för närvarande i 22 europeiska länder. Från 2021 till 2024 stöds marknadsföringsaktiviteter av EU som en del av kampanjen "Stars unite Europe" i sju länder: Frankrike, Tyskland, Italien, Nederländerna, Polen, Sverige och Spanien.

Bilderna är kostnadsfria att använda under förutsättning att bilden har byline "Stars for Europe".

Presskontakt:

Malin Hidesäter malin@blomsterframjandet.se