Unika vildartspelargoner kommer till Sverige!

Unika vildartspelargoner kommer till Sverige!

Alla pelargonälskares dröm kan gå i uppfyllelse när ett 70-tal vildartspelargoner från Sydafrika kommer att visas på ett flertal utställningar i Sverige under mars 2007. Pelargonintresse Intresset för pelargoner har ökat kraftigt de senaste åren. Den moderna förädlingen får ständigt fram nya spännande sorter med förbättrade egenskaper för inomhus- och framförallt utomhusbruk. Men många har också börjat samla på de gamla och idag lite ovanligare sorterna. Utställning I ett samarbete mellan det tyska förädlingsföretaget Firma Fischer GmbH, Arvidssons i Fjärås AB och Blomsterlandet kommer insamlade vildartspelargoner från Fischers ”samlarmuseum” att lånas in till Sverige för visning under några veckor i mars-april 2007. De kommer att visas på pelargonutställningar i följande städer: Göteborg, Halmstad, Jönköping, Kalmar, Norrköping, Trollhättan, Västerås och Örebro. Mer information om pelargonerna och utställningen kan ni läsa i bifogat dokument med tillhörande bilder. För mer information kontakta: Blomsterfrämjandet| Telefon 08-787 53 90 | Fax 08-787 53 91 www.blomsterframjandet.se | info@blomsterframjandet.se Pressmeddelandet är utsänt i samarbete med initiativtagare och utställare.

Malin Hidesäter

Presskontakt Projektledare Blomsterfrämjandet och Tulpankampanjen 073-6585818
Erika Wallin

Presskontakt Projektledare Tulpankampanjen 0708-69 05 67 Tulpanguiden
Ulrika Grönlund

Presskontakt Projektledare Blomsterfrämjandet 073-9148300

Svensk blomsterglädje i varje hem!

Blomsterfrämjandet är branschorganisationen med uppdraget att sprida information och inspiration om svenskproducerade blommor. Blomsterfrämjandet ägs av LRF/GRO med bland annat svenska odlare samt ett antal andra aktörer inom trädgårdsnäringen som medlemmar.

Blomsterfrämjandet arbetar med att sprida information om blommor och blomstertrender. Vi tar fram fakta om produkter och nyheter. Vi arbetar främst genom media, men även mot andra skribenter, handeln och konsumenter genom pressreleaser, pressträffar, pressresor och sociala medier samt deltar i olika typer av projekt. Vi bistår med idéer, bildmaterial och information om framförallt krukväxter, lökblommor, snittblommor och utplanteringsväxter.

Blomsterfrämjandet producerar även broschyrmaterial, exponeringsmaterial och skötselråd till butiker men även mot slutkonsument i form av Växtdoktorns värdefulla råd.
Blomsterfrämjandet stödjer SKUD (Svensk Kulturväxtdatabas) gällande växters aktuella svenska och vetenskapliga namn.

Blomsterfrämjandet bildades 1968.