Blomsterlandet fyller 30 år. Det firas i butik i tre veckor (v 45-48) med jubileumspriser och tårtkalas under finalveckan.

Blomsterlandet 30 år!

Blomsterlandet har levererat växtglädje till svenska hem i 30 år. Det var i november 1989 som butiken i Jönköping öppnade och blev startskottet till det som idag är Sveriges ledande växtkedja med 61 butiker runtom i landet. Det här firar vi i våra butiker i veckorna tre med start måndag 4 november.

- Jag är stolt och tacksam över den utveckling vi haft under dessa år. Det har varit en förmån att få vara med på resan och jag är glad över möjligheten att få göra den tillsammans med alla härliga medarbetare som bidragit till att vi är där vi är idag, säger vd Jan Larsson.

Det har hänt mycket i bolaget under den här tiden. Det började med S-Blommor, där vi var en av första att sälja växter inom dagligvaruhandeln. I slutet av 80-talet började planeringen av egna butiker i form av Blomsterlandet, som egentligen startades för att bolaget skulle få en stadigare grund att stå på.

Blomsterlandet fortsatte att växa och utvecklas. Sortimentet breddades med bland annat trädgårdsväxter och trädgårdstillbehör. En rejäl expansion tog fart när Stena Adactum tog över ägandeskapet våren 2004 med ambitionen att bli en rikstäckande kedja.

- Trettio år i branschen har gett oss både kunskap och erfarenhet. Men vår samtid förändras och vi måste hela tiden se till att vara relevanta för både nuvarande och nya kundgrupper för att kunna möta deras krav och förväntningar.

Flera framtidsprojekt pågår just nu inom bolaget.

- Självklart ska vi reflektera över vår historia och känna stolthet, för det finns mycket att vara stolt över. Men det är framöver som de stora möjligheterna finns och jag ser framtiden an med stor förväntan, säger Jan Larsson.

Blomsterlandets resa i korthet:

• 1989 öppnades Blomsterlandet i Jönköping, den första butiken.
  • 2000 hade vi 15 butiker.
  • 2004 gick ägandeskapet över till Stena Adactum, ett bolag inom Stena-koncernen.
  • 2005 öppnades Blomsterlandet i Luleå, vår första butik i Norrland.
  • 2007 öppnades Blomsterlandet i Bromma och Lidingö, våra första Stockholmsbutiker.
  • 2008 flyttades huvudkontor och lager från Partihallarna i Göteborg till Mölnlycke.
  • 2012 startade vi kundklubben Green Room.
  • 2013 öppnade Blomsterlandet en citybutik i centrala Stockholm.
  • 2019 öppnade vi i Örnsköldsvik och med den har vi 61 butiker i landet.
  • 2019 firar Blomsterlandet 30-årsjubileum.

Blomsterlandet är en svensk växtkedja med 61 enheter från Malmö i syd till Luleå i norr. Vi erbjuder ett brett sortiment av såväl växter och tillbehör för hem och trädgård. Dessutom har Blomsterlandet en e-handel som har öppet dygnet runt.