Växtglädje nära dig med Blomsterlandet.

​Blomsterlandet lanserar: Växtglädje nära dig

Från och med 2021 har Blomsterlandet en ny marknadsstrategi. Som ett led i den presenterar företaget nu ett nytt, tydligt budskap till sina kunder: Växtglädje nära dig.

- Växtglädje är vår passion, och nu vill vi framhålla ännu tydligare att både vi och våra leverantörer finns nära kundens egen trädgård, säger Blomsterlandets marknadschef Stephan Andersson.

Blomsterlandet har spridit växtglädje i Sverige sedan 1989, och med det nya budskapet vill man visa ännu tydligare att Blomsterlandet står för en nära relation till sina kunder, både geografiskt och känslomässigt.

- Vi är inte bara en butik vilken som helst, utan vi vill sprida vår egen passion för växtglädje till våra kunder i form av kunskap, inspiration och engagemang. På så vis hoppas vi att kunderna får känna samma glädje inför odlingen som vi själva gör, säger Stephan Andersson.

Idag har Blomsterlandet 64 butiker mellan Luleå och Skåne, något som innebär att de allra flesta svenskar har nära till sin lokala butik, oavsett om man bor i Stockholm, Skövde eller Sundsvall.

- Det gör att vi förstår precis vilka förutsättningar våra kunder har, och kan tipsa dem om det mesta som berör just dem, allt från när man bör sätta lökar i Skåne till vilka bärbuskar som trivs mest i norr, säger Stephan Andersson.

Men det är inte bara butikerna som bidrar till växtglädje nära dig, det är också Blomsterlandets stora fokus på närodlat. Oavsett om det gäller perenner eller säsongsblommor ska kunderna kunna lita på att växterna till största delen kommer från Sverige. Eftersom Blomsterlandet finns över en stor del av landet kommer dessutom många av produkterna från en lokal odlare med verksamhet nära butiken.

- Hållbarhet är A och O när du jobbar med växter och odling, och att jobba tillsammans med lokala leverantörer är ett konkret sätt för oss att bidra till en bättre miljö, säger Blomsterlandets inköpschef Andreas Karlsson.

Många av Blomsterlandets produkter är också märkta med Krav samt märkningen Från Sverige.

- För oss är det en självklarhet att erbjuda det här till våra kunder, och vi arbetar långsiktigt och aktivt med både odlare, leverantörer och oss själva för att hela tiden utöka detta sortiment, säger Andreas Karlsson.

- Detta är en av hörnstenarna i Blomsterlandets hållbarhetsarbete, och det är så vi skapar växtglädje nära dig som är grön på riktigt.

Blomsterlandet är en svensk kedja med 64 butiker från Malmö i syd till Luleå i norr. Vi erbjuder ett brett sortiment av såväl växter och tillbehör för hem och trädgård. Dessutom är vår e-butik öppen dygnet runt.

Andreas Karlsson

Inköpschef 031-755 73 48