Under Blomveckorna Från Sverige får vi hela Sverige att blomma med Från Sverige-märkta sommarblommor, perenner samt buskar och träd.

​Blomsterlandet lyfter svenskodlade växter - nu pågår Blomveckorna Från Sverige

Det finns ett brett utbud av svenskodlade växter - större än många tror. För att uppmärksamma detta arrangeras Blomveckorna Från Sverige i många av landets trädgårdsbutiker. Blomsterlandet är en av initiativtagarna till satsningen som självklart kommer att märkas i kedjans egna butiker.

- Det finns ett fantastiskt utbud av svenskodlade växter men alla är kanske inte medvetna om det. Det är detta vi vill passa på att uppmärksamma nu när såväl sommarblommor som perenner och vedartade växter är högaktuella, säger Andreas Karlsson, som är inköpschef för Blomsterlandet

- Hållbarhet är en viktig fråga för oss på Blomsterlandet och vi vill erbjuda så mycket svenskodlat det bara går, och helst så närodlat som möjligt. Växter som odlas i Sverige ger kortare transporter, vilket är bra både för växterna och miljön. Dessutom får kunden tåliga växter som är anpassade för det svenska klimatet.

Märkningen Från Sverige finns bland annat finns på mat och dryck, som kött och mjölk, men även på blommor och växter. När märket Från Sverige finns på en växt betyder det att den är odlad, skördad eller hanterad, förpackad och kontrollerad i Sverige.

- Syftet med Blomveckorna är att göra det enkelt för konsument att välja svenskodlade blommor, perenner och vedartade växter och samtidigt visa på den hantverkstradition vi har i Sverige. Därför är det extra roligt att Blomsterlandet, som stor aktör, tidigt var ute och dels märker sina produkter men också skyltar upp och vägleder konsumenten att göra medvetna val, säger Ulrika Ekström, vd Svenskmärkning AB.

Blomveckorna Från Sverige arrangeras 7-20 juni - på försommaren, mitt i perioden mellan skolavslutningar och midsommar. Då lyfter flera av branschens handelsträdgårdar och trädgårdsbutiker svenskodlade blommor, perenner och vedartade växter (buskar och träd). Projektet drivs av Från Sverige. Initiativtagare är Mäster Grön och Blomsterlandet tillsammans med Granngården.

Blomsterlandet är en svensk kedja med 64 butiker från Malmö i syd till Luleå i norr. Vi erbjuder ett brett sortiment av såväl växter och tillbehör för hem och trädgård. Dessutom är vår e-butik öppen dygnet runt.

Andreas Karlsson

Inköpschef 031-755 73 48