Onsdag 12 maj är det världspremiär för Blomsterlandets liveshopping.

Liveshopping - ny satsning för Blomsterlandet

Blomsterlandet börjar med liveshopping för att nå ut med ett nytt format och erbjuda en ny typ av digital interaktion med både nya och gamla kunder. Idag, onsdag 12 maj, är det dags för Blomsterlandets första livesändning.

- Liveshoppingen innebär att vi kommer kunna erbjuda möjligheten för alla som är växtintresserade att koppla upp sig och träffa våra duktiga medarbetare - men i ett digitalt format som sänds live. Vi kommer kunna nå ut till många människor samtidigt som de kan ta del av våra bästa skötselråd och få tips om produkter som gör det enklare att lyckas. Det blir superbekvämt för kunden som kan sitta hemma, chatta med oss och klicka hem produkterna direkt under sändningen, säger Tirdad Zadeh som är e-handelschef på Blomsterlandet.

Blomsterlandet lanserade sin nya webbplats och utvecklade en snabbare och mer robust e-handelsplattform för ett drygt år sedan, just innan pandemin kom över oss och med den ett ökat intresse för hemmaliv, att ha det fint hemma, trädgård och odling. Dessutom upptäckte fler kunder näthandeln och Blomsterlandet var tidigt ute med att erbjuda sina e-handelskunder möjligheten att hämta upp sina beställda varor utanför butiken. Och nu är det dags för liveshopping.

-Även om vi redan befann oss i en fas med många planerade satsningar så fick pandemin oss helt klart att öka tempot och hitta nya lösningar för att kunderna skulle känna sig trygga hela vägen. Nu är det dags att ta ytterligare ett steg för att skapa en bättre kundupplevelse och då tror vi att liveshopping är helt rätt, förklarar Tirdad Zadeh.

Blomsterlandet samarbetar med företaget Bambuser för att möjliggöra liveshoppingen.

- Vi är oerhört glada att samarbeta med Sveriges ledande växtkedja och vi är extra stolta över att Blomsterlandet är första aktören globalt inom växter och trädgård som erbjuder liveshopping. Detta är första gången vi kommer se liveshopping med växter, vilket ska bli oerhört spännande att följa framöver, säger Sophie Abrahamsson, CCO på Bambuser.

Premiären sker idag 12 maj klockan 16.00 via blomsterlandet.se. Det kommer bland annat att handla om att odla egna grönsaker med lite extra fokus på tomater. Livesändningen kommer att ligga kvar på hemsidan för den som vill titta i efterhand.

Hur ser då planerna ut framöver?

-Vi har massor av uppslag för kommande sändningar, men vi ska använda premiärsändningen för att lära oss vad som funkar bäst för kunderna innan vi ger oss iväg på nya liveshoppingäventyr, säger Tirdad Zadeh.

Blomsterlandet är en svensk kedja med 64 butiker från Malmö i syd till Luleå i norr. Vi erbjuder ett brett sortiment av såväl växter och tillbehör för hem och trädgård. Dessutom är vår e-butik öppen dygnet runt.