Blooc expanderar och rekryterar en ytterligare arkitekt – Anna Barenghi välkomnas till arkitektavdelningen

I slutet av 2020 blev det klart att Anna Barenghi rekryteras till Bloocs arkitektavdelning som leds av Henni Ruohonen, Arkitekt och Designchef. Anna kommer senast från Sommarnöjen där han arbetat som arkitekt.

Intresset för bostäder och bostadsområden utvecklade av bostadsutvecklaren Blooc är stort och för att möta bolaget 5-årsplan behöver bland annat arkitektavdelningen växa. Rekryteringen inleddes under hösten och omkring 300 ansökningar kom in. Anna Barenghi är en av två nya arkitekter som bolaget anställer i nuläget.

Det blir roligt att välkomna Anna i vårt växande team. Hennes erfarenhet av att arbeta med husprodukter med hög designfokus utifrån kundspecifika önskemål, liksom platsens unika karaktär, motsvarar väl vår designmentalitet på Blooc. Att förstå vikten och fördelarna av produktionsanpassning tillsammans med höga ambitioner för gestaltning är hjärtefrågor som vi delar med Anna”, säger Henni Ruohonen, Arkitekt/Designchef på Blooc.

Anna kommer utöver att tillsammans med övriga arkitektavdelningen utveckla bolagets kommande bostadsområden att ansvara för att säkerställa produktutvecklingen under ledning av Henni Rouhonen.

”Jag sökte mig till Blooc då jag tilltalades av formspråket. De genomtänkta detaljerna känns klassiska och moderna på samma gång. Jag tycker det är viktigt att hus åldras vackert och jag tror det Blooc skapar tillåter detta.

Rumsligheten i Bloocs radhus är tilltalande och konceptet av att skapa urban karaktär utanför staden känns aktuellt. Jag tror idag mer än någonsin att många stadsbor känner ett behov av lugnet naturen ger samtidigt som man vill bibehålla en stadslik känsla”, säger Anna Barenghi.

Sedan Blooc grundades 2011 har bolaget utvecklat 22 bostadsområden i Stockholm, Uppsala och Eskilstuna och kommer under 2021 även etablera sig i fler regioner. Blooc har sedan starten alltid värnat om hög nivå på arkitektur och blivit uppmärksammad för sin unika design. De stora antalet ansökningar är i sig ett glädjeämne och visar på att många kompetenta arkitekter kan se en framtida karriär på bostadsutvecklaren som sedan 2017 är delägt av Derome.

Grundades 2011 och har huvudkontor på Skeppargatan i Stockholm. Bostadsutvecklare som sedan starten 2011 utvecklat 22 bostadsområden i Stockholm, Uppsala och Eskilstuna. På Blooc arbetar arkitekter, affärsutvecklare och projektledare med gedigen kompetens inom bostadsutveckling. Blooc utvecklar bostadsområden med nyproducerade hus, lägenheter och hyreslägenheter i trä och är sedan 2017 delägt av Deromegruppen, som är en av Sveriges största träindustrier med en årlig omsättning på 7,5 miljarder kronor. www.blooc.se

VD, Blooc
Telefon: 0733–58 05 78