Blooc och Faskunge Fastigheter lanserar nästa etapp med bostäder i Borsökna, Eskilstuna

Under våren 2019 tecknades det första avtalet mellan bostadsutvecklaren Blooc och Faskunge Fastigheter. Det första bostadsprojektet Brf Siken lanserades samma år och försäljningen tog snabbt fart. Under 2020 inleddes ett fortsatt samarbete och nu lanserar Blooc tillsammans med Faskunge Fastigheter nästa etapp i området Borsökna, Eskilstuna.

Den första etappen förmedlades av Länsförsäkringar Fastighetsförmedling i Eskilstuna och sedan årsskiftet är alla 23 bostäder inflyttade. Under våren har de båda bolagen arbetat för fullt för att förbereda en kommande lansering av nästa etapp. Brf Harren består av 20 nya radhus och parhus i två olika storlekar ritade av arkitekterna på Blooc. Området med de olika kvarteren kommer harmonisera väl med varandra, och samtidigt ha sin egen karaktär.

”Vi är väldigt glada över att lansera nästa etapp av bostäder i Borsökna tillsammans med Faskunge Fastigheter. Efter den första etappen har vi sett ett stort intresse och efterfrågan för den typen av boende som Brf Harren kommer att erbjuda – väldesignade hem med fokus på att framhäva det bästa i varje unik bostad. Det känns väldigt roligt att vara med i utvecklingen av Borsökna tillsammans med Faskunge Fastigheter. Deras starka lokala förankring i kombination med våra bostäder möjliggör en hög nivå på bostadsutveckling till humana priser”, säger Emilia Söderman, Marknad, Blooc.

Det var i Borsökna som Ankie Bandstigen, VD på Faskunge Fastigheter, växte upp tillsammans med sina föräldrar och syskon. För de flesta Eskilstunabor klingar efternamnet bekant. Familjen Bandstigen har genom sitt ägande i välkända sportvarumärket STIGA Sports spelat en viktig roll i kommunens utveckling från traditionell bruksort till dynamisk framtidstad. Planeringen av den framväxande stadsdelen är långt framskriden och expansionstakten hög. Inom några år kommer det att röra sig om totalt ett hundratal nya bostäder.

”Som samhällsutvecklare investerar vi hårt i Eskilstuna. Staden har på senare tid fått många starka företagsetableringar och en högskola som uppgraderas till ett tekniskt universitet och vi ser en stor efterfrågan på prisvärda par- och radhus. Bloocs produkter är estetiskt tilltalande och känns fräscha och ändamålsenliga just för Borsökna. Vi ser med glädje fram emot att lansera denna etapp där vi förädlat produkten ytterligare”, säger Ankie Bandstigen, vd på Faskunge Fastigheter.

”I den nya etappen i Borsökna har vi byggt vidare på den moderna bykänslan, men tillför än mer variation och skapar fler unika miljöer och lägen. Brf Harren utformas med en blandning mellan parhus och radhus i två olika storlekar där vi möjliggör att köpare kan hitta just sitt unika favoritboende som passar just sin familj allra bäst. Med närheten till naturen, Borsöknasjön ett stenkast bort och med utblick över fält och bergsknallar kommer Brf Harren bli ett fint tillägg till det växande och levande Borsökna,” säger Jacob Blombäck, arkitekt på Blooc.

För frågor eller mer information:

VD, Blooc
E-post: stefan@blooc.se