Kan ett rostfritt takavvattningssystem bli billigare än ett i plast?

Kan ett rostfritt takavvattningssystem bli billigare än ett i plast?

Är det ens möjligt?

Tid är pengar

Svaret är ja. Den höga flödeskapaciteten gör att det går åt färre brunnar, och stabiliteten i ett rostfritt takavattningssystem gör att det bara behövs hängas upp var tredje meter. Upphängningsskenor behövs inte. BLÜCHERs rörsystem fogas samman enligt pushfit-systemet, medan ett rörsystem i plast måste svetsas ihop i varenda skarv.

Tid är pengar, och att installera BLÜCHERs rostfria rörsystem går så fort att summan som sparas in på arbetskraft är större än mellanskillnaden i inköpspris mellan rostfritt och plast.

Normtidshandboken

I Normtidshandboken finns normtider nedskrivna för installation av olika typer av avloppsledningar, som sedan läggs ihop med normtider för takavvattningssystem som tar hänsyn till olika typer av upphängningar för att få fram en sammanlagd normtid för installationen.

Då ett rostfritt takavvattningssystem från BLÜCHER inte kräver den sortens upphängning, räcker det att utgå från normtiden för rostfritt i tak när man beräknar tidsåtgången för att installera BLÜCHERs rostfria takavvattningssystem. För mer information och siffror från Normtidshandboken, se vår hemsida under avsnittet om takavvattning.