Takbrunnar - ett helt nytt system från BLÜCHER

Takbrunnar - ett helt nytt system från BLÜCHER

BLÜCHER lanserar nu en helt ny produktgtrupp – BLÜCHER Takavvattningssystem.

BLÜCHER har utvecklat ett komplett takavvattningssystem i rostfritt stål, som kan byggas upp som både självfallssystem och vakuumsystem.

I traditionellt självfallssystem fördelas takbrunnar över takytan och leder bort vattnet från taket genom flera stuprör till ett markförlagt system. Dimensionerande fyllnadsgrad är ca 30%.

I vakuumsystem kan färre takbrunnar anslutas till en horisontell rörledning med mindre diameter placerad under taket. En större vattenmängd transporteras genom rörledningen på grund av högre flödeshasighet och det faktum att rörledningen dimensioneras med 100% fyllnadsgrad.

BLÜCHER kan dokumentera en flödeskapacitet på upp till 9 l/sek för självfallssystemet, och upp till 18 l/sek för vakuumsystemet. Takavattningssystemet har genomgått såväl interna som externa tester, och uppfyller kraven för EN 1253 vad gäller design och utveckling av avvattningsprodukter. BLÜCHER rekommenderar att de nya takavvattningsprodukterna installeras i enlighet med EN 12056.

Produkterna finns för försäljning redan nu, och en utförlig broschyr på BLÜCHER Takavvattningssystem finns på www.blucher.se.