Testfakta: svenska Blueairs luftrenare bäst i test

Testfakta: svenska Blueairs luftrenare bäst i test

En bra luftrenare kan förbättra inomhusmiljön avsevärt både hemma och på jobbet. Men det är stora skillnader i hur bra luftrenarna faktiskt renar luften. Det visar Testfaktas jämförande laboratorietest som gjordes inför den väntade pollenexplosionen. Bäst i test blev svenska Blueair Classic 405.

– Den ger mer ren luft, snabbare än alla jämförbara alternativ, säger Alexander Provins, som är ansvarig för Blueairs europeiska verksamhet.

Partiklar från avgaser och däck får fler och fler städer att införa begränsningar för fordonstrafiken, men även i våra egna hem och på arbetsplatser finns skadliga luftföroreningar. Här släpper till exempel byggnadsmaterial, möbler och kläder ifrån sig dammpartiklar och skadliga kemikalier. Det gör att vår inomhusluft kan vara upp till fem gånger så förorenad som utomhusluften. Många använder därför en luftrenare, som även tar bort bakterier, virus och pollen, för att få en hälsosammare inomhusmiljö både hemma och på jobbet.

Men hur vet man som konsument vilken luftrenare man ska köpa till exempel till ett sovrum? Enligt Astma- och Allergiförbundets rekommendation bör man välja en som klarar att rena luften två gånger i timmen samtidigt som ljudnivån inte överstiger 37 dB.

För att ta reda på om tillverkarna lever upp till kraven lät Testfakta Research, på uppdrag av Blueair, genomföra ett jämförande laboratorietest av 15 luftrenare på den svenska marknaden. Såväl luftreningskapaciteten som ljudnivå, energiåtgång och användarvänlighet testades, och resultaten visar på stora skillnader.

Bäst i test blev Blueair Classic 405. Den var både överlägsen de andra vid lägre effekt och bäst på att filtrera bort pollen vid maxeffekt. På lägsta hastighet lyckades Blueair rena luften i ett rum på 41 kvadratmeter från damm och pollen, medan de andra luftrenarna bara klarade mellan 5 och 24 kvadratmeter.

Kategorier

Blueair är en av världens ledande tillverkare av luftrenare för hem och kontor. Bolaget grundades i Sverige och är i dag en del av Unilever. En luftrenare från Blueair tar på ett effektivt och tyst sätt bort 99,97% av allergener, partiklar som framkallar astma, virus, bakterier och andra luftburna föroreningar. Företagets produkter säljs i 64 länder runt om i världen.

Världsledande inom luftrening

Blueair är en av världens ledande tillverkare av luftrenare för hem och kontor. Bolaget grundades i Sverige och är i dag en del av Unilever. Blueairs produkter är innovativa och energieffektiva och säljs i över 60 länder.

Blueair Sverige
115 26 Stockholm Stockholm