SVENSKA BLUEBARRICADE MED BLOCKCHAIN-LÖSNING FÖR NEEDLESMART, UK/USA

Svenska BlueBarricade har tecknat ett avtal om att leverera en blockchain-lösning till det Storbritannien/USA-baserade medicinteknikföretaget NeedleSmart.
NeedleSmart är en global unik plattform som kombinerar IoT med toppmodern mjukvara och hårdvara för att tillhandahålla injektionsdata i realtid samt säker förstörelse av användning av injektionsnålar.”Det är inspirerande, NeedleSmart bryter snabbt ny mark på alla fronter och är nu i behov av vår säkra och effektiva Blockchain-lösning”, säger Lars Bäck, VD förBlueBarricade.

BlueBarricades mission är att göra blockchain affärsvänlig, snabb att implementera, skalbar och som kan hantera stora datavolymer på marknadens snabbaste och mest säkra sätt. BlueBarricade Accelerator kan behandla mer än 1400 transaktioner per sekund (TPS) eller 120 miljoner per dag. BlueBarricades avtalade partnerskap med IBM innebär också att kunderna kan använda säker, oföränderlig och snabb lagring av affärsmetadata och samtidigt utnyttja IBM:s produktlösningar på bästa sätt.

"BlueBarricade Accelerator-produkten passar mycket bra med NeedleSmarts behov av en högkvalitativ lagringslösning för data om vaccinationer och andra injektioner”, säger Lars Bäck. BlueBarricade och NeedleSmart kommer att erbjuda ny snabb användning av data som samlas in i realtid och så nära den fysiska injektionshändelsen som möjligt. Affärsmetadata kommer att anonymiseras och skyddas från manipulering eller obehörig åtkomst, medan känsliga personuppgifter lagras utanför blockkedjan.

NeedleSmart är ett brittiskt baserat medicinteknikföretag med kontor i Liverpool och Philadelphia (USA) och som erbjuder en transformativ strategi för injektionshantering via en patenterad kombination av hårdvara och mjukvara. NeedleSmarts FDA-godkända nåldestruktionsteknik värmer snabbt upp en kontaminerad injektionsnål till över 1300C, vid smältpunkten komprimeras nålen till en boll som inte längre är vass, fri från bakterier och patogener. Processen tar bara sex sekunder.

"På en marknad där injektioner och vaccinationer har varit i stort sett oförändrade i över 100 år gör NeedleSmart definitivt vågor. Erbjuder en unik metod för vaccinationshantering via förbättrad säkerhet för att skapa data av högsta kvalitet i realtid. Vi inser att AI är nästa gräns, men för få människor talar om kvaliteten på den data som krävs för att göra AI meningsfull. Partnerskapet med BlueBarricade, och deras efterföljande partnerskap med IBM säkerställer att data som NeedleSmart fångar lagras och kontrolleras med ett öga på vad A.I kan göra för vår framtid”, säger Cliff Kirby, NeedleSmarts CEO.

• finans
  • blockchain
  • it
  • ibm
  • säkerhet
  • medicin
  • vaccin
  • läkemedelsindustri

BlueBarricade Blockchain & AI Technology AB levererar den snabbaste och säkraste Blockchain-As-A-Service-lösningen på de globala B2B- och B2G-marknaderna och kan hantera mer än 1 400 transaktioner per sekund, 120 miljoner per dag. BlueBarricade är ESA-partner (Embedded Solution Agreement) med IBM, vilket innebär att BlueBarricade nu levererar sin produkt på IBM Mainframe såväl som i molnet. Med IBM-partnerskapet levererar BlueBarricade tillförlitliga, säkra, snabba och feltoleranta Blockchain-As-A-Service-lösningar. Aktuella målmarknadssegment är bank och finans, telekom, regeringar och biovetenskap. Företaget är baserat i Stockholm och grundades 2019.

Lars Bäck

Presskontakt CEO +46-70 881 31 84