Inred din terrass med inspiration från Medelhavet - fixa en pergola!

Inspiration till uteplatsen: 10 inredningstips från experten

I denna artikeln finner du massor med inspiration för att inreda din terass inför våren och sommaren. Bluegaz har fått expertråd av inredningsstylisten Anna Truelsen för hennes smartaste knep för att få en snyggt inredd uteplats som känns både mysig och enhetlig. Läs vidare för alla 10 tips på hur du på bästa sätt inreder din uteplats:

1) Bestäm först vad du vill göra på din terrass
Vill du använda din uteplats för att sitta och läsa en bok i solen? Eller älskar du att bjuda på stora grillmiddagar? Välj att utforma din terrass efter de aktiviteter som just du älskar. Välj även den stil som matchar inredningen du redan har i ditt hus eller lägenhet. Ta det du tycker är snyggt och försök inte efterhärma en stil som inte är din egna, bara för att det kanske är inne just nu.

2) Eld & levande ljus
Att pynta en plats med levande ljus eller en vacker eldlykta skapar en oslagbar känsla av mys och trevnad. Men försök hålla en röd tråd i belysningen. Exempelvis bör alla lampor i ditt hem följa samma känsla. Detta betyder inte att de behöver vara identiska, men det ska finnas ett genomgående tema som följer med i hela huset - även på terrassen.

SPIN eldlykta från Bluegaz

3) Inred terrassen i symbios med naturen
Placera middagsbordet under ditt träd eller vackra vinrankor för att skapa en unik och inspirerande plats. Tänk på att rikta möblerna så att det gröna omkring dig står i fokus för ögat. Detta fungerar även på en balkong: Rikta sittplatserna mot utsikten för att bjuda in naturen i uterummet.

4) Fixa en budget-pergola på terrassen
Skapa ett extra uterum i trädgården eller på terrassen genom att sätta upp en pergola. Vips har du en dedikerad plats för utomhus-mys. Att hänga upp gardiner i en gazebo eller pergola skapar en inramande och lyxig känsla på terrassen.

5) Inspiration till uteplatsen: Medelhavet
Skandinavisk minimalism i all ära, men de länder som är duktiga på att fixa en mysig terrass är de runt medelhavet. Inspireras av det sociala umgänget i länder som Frankrike och Italien - placera en vinranka ovanför ditt matbord utomhus eller på terrassen. Olivträd är exempelvis vackra träd att inreda terrassen med. Olivträd är tidlöst charmerande och går att ha både in- och utomhus, de är dessutom lättskötta.

6) Använd textilier
Parasoll och plädar som hänger på stolar skapar en ombonad känsla, alla vet att en trevlig duk på bordet verkligen gör skillnad för grillmiddagen! Men hur håller man textilierna fräscha när de används utomhus i flera månader? Inredningsexpertens hemliga tips är att köpa billiga gardiner som hängs upp i maj, tas ner i september efter sommaren och låter stå ett dygn i klor för att fräschas upp inför nästa års användande.

7) Skapa en lummig känsla med stora krukor och växter
Ett av de värsta misstagen är att införskaffa en ny trall eller trädäck - och sedan inte inreda mer på altanen. Resultatet blir en stel och kallt inredd terrass. Motverka detta med krukor i olika storlekar som skapar dimension till utrymmet. Fyll dem med växter och blommor som klarar sig utomhus på egen hand.

8) Inred med rätt material
Att lägga en snygg matta på terrassen kan vara riktigt mysigt och bidra till den ombonade känslan. Men är det praktiskt för just dig? Trätrall kan få märken av en matta som blivit blöt. Om du inte vill lägga tid på att olja och vårda dina möbler så satsa på lättskötta material som jute eller vattentåliga utemöbler. Det kan annars bli ett heltidsjobb att springa in och ut för att skydda tygerna eller stolarna. Satsa på skydd till soffan eller en bra plats att kunna förvara kuddar och liknande.

9) Pynta med det naturen ger
Inred din terrass med krukor av örter som rosmarin, timjan, oregano eller basilika. Detta ger en snygg inredning med dubbla funktioner. Det är magiskt att sitta utomhus och känna dofterna av de färska örterna medan du njuter av en drink i kvällssolen. Investera i snygga krukhållare och använd örterna när du grillar på terrassen.

10) Investera i en gasolkamin
För att verkligen nyttja din terass och ha glädje av den året runt så är det bra att fixa värme till uteplatsen. Investera i en gasolkamin så du slipper frysa på din snyggt inredda terass.

Med dessa inredningstips kommer våren och sommaren bli en magisk tid på året, glöm inte att verkligen njuta av lyxen att kunna ha en uteplats! Följ Bluegaz Instagram för mer tips och härlig inspiration i vardagen.