Korv och grönsaker grillas på kolgrill.

Ny på kolgrillning? Bluegaz hjälper dig att komma igång med kolgrillningen!

Kolgrillning är inte helt lätt, speciellt inte om man inte stått vid grillen så mycket tidigare. Det kan ta lite tid att bemästra och kräver ofta en del testning. Därför har vi satt ihop en guide som går igenom alla steg vi rekommenderar att du följer under kolgrillningen. Du kan läsa hela guiden här.

Ha framförhållning
Det första du ska tänka på när det gäller att grilla på en kolgrill är att ha framförhållning. Generellt sett tar kolgrillning längre tid än exempelvis gasolgrillning, och beroende på vilken metod du väljer att använda kan det ta upp till 30 minuter, så ta med det i planeringen.

Städa grillen
När du väl sätter igång rekommenderar vi att du städar och rengör grillen. Töm eventuella askrester och skrubba rent grillgallret från smuts och matrester.

Grillkol eller briketter?
Efter detta är det dags att ta fram grillkolen. Huruvida du ska använda grillkol eller briketter beror helt på ditt behov och din preferens. I vår artikel Grillkol vs. briketter jämför vi de olika typerna och berättar vilken typ som är bäst att använda när.

Hur mycket grillkol?
Hur mycket kol du ska hälla på beror lite på vad du tänkt grilla. För mat som går snabbt att grilla (t.ex. hamburgare) kan du lägga på ungefär ett lager, och för mat som tar längre tid (t.ex. en hel kyckling) blir två lager kol bra. Sprid också ut kolen enligt vilken grillteknik du kommer att köra - ska du grilla mer direkt lägg grillkolen över hela ytan, ska du grilla mer indirekt, lägg istället grillkolen på bara ena sidan.

Tända kolgrillen
Det finns flera olika sätt att tända grillen på. Vi rekommenderar att du använder dig av antingen en eltändare eller en skorstenständare. Dessa metoder är både smidiga och miljövänliga. Låt locket vara av medan du väntar på att grillen ska bli varm. Pensla på lite olja på grillgallret för att förhindra att maten fastnar på gallret. Vill du ha extra rökig smak kan du också lägga till 1-2 nävar med rökspån precis innan du lägger på maten på grillen. Du kan lägga på maten på grillgallret när grillkolen är täckt av en ljusgrå/vit aska.

När du har lagt på maten gäller det att hålla koll på värmen i grillen. Du justerar värmen genom att ta av och på locket samt genom att justera de ventiler som finns för tilluft och frånluft. Ju mer luft du släpper in desto högre värme får du. Andra faktorer som kan påverka värmen är din grillmodell, typen av kol du använder och vädret så här gäller det att testa sig fram.

Om du vill ta del av resten av våra tips för vad du ska tänka på när du grillar med kolgrill kan du läsa resten av guiden här.