1-lags bitumentätskikt från Icopal - ett varumärke inom BMI Group.

EPD:er för Icopal-produkter

En miljövarudeklaration för en byggprodukt beskriver produktens miljöpåverkan ur hela dess livscykel.

I en miljövarudeklaration för en byggprodukt (EPD) redovisas resultatet från en livscykelanalys i komprimerat format. Informationen i en EPD baseras till största delen på en livscykelanalys av produkten. I vissa fall kan en EPD även avgränsas till att bara omfatta vissa delar av en produkts livscykel. Förkortningen EPD kommer från det engelska begreppet för miljövarudeklaration – Environmental Product Declaration.

En EPD består av tre delar:

1. Produktdatablad
  2. Metodval
  3. Resultat från bedömningen av miljöpåverkan.

BMI Sverige har valt att ta fram EPD för tre produktområden:

Vi har bara startat vårt arbete med hållbarhet och hållbara produkter och kommer kontinuerligt att arbeta vidare med fler produktområden. Vi ser detta som en viktig del i vårt hållbarhetsarbete. Vi är också aktiva inom följande miljöbedömningsinstitut så som:

Sunda Hus

Nordic Ecolabel

Byggvarubedömningen

Basta

Här har vi registrerat stora delar av vår produktportfölj för att det ska var enkelt att välja våra produkter.

BMI Sverige (Monier & Icopal)