Betongtakpanna med ny ytbehandling

BMI Sverige lanserar innovativa takpannor som värnar om miljön

Nu lanserar BMI Sverige, en av Europas främsta leverantörer inom tak, en ny innovativ ytbehandling på alla sina betongtakpannor.

Den nya ytbehandlingen är snällare mot miljön, samtidigt som den ger samma effektiva skydd mot mossa och algpåväxt som dagens takpannor. Något som ligger helt i linje med att branschen efterfrågar mer hållbara produkter.

Under flera år har BMI, tillsammans med en av världens ledande kemikalieleverantörer, utvecklat den nya ytbehandlingen, vilken kommer att användas på samtliga takpannor från varumärket Monier.

Det traditionella sättet att förhindra mossa och alger från att växa på målade ytor utomhus har varit att addera filmkonserverande kemikalier i färgen. Detta har, i likhet med utomhusfärg, också varit den traditionella metoden för betongtakpannor. Den nya ytbehandlingen har så goda mekaniska egenskaper, att de filmkonserverande kemikalierna inte längre är nödvändiga för att uppnå samma skydd mot moss- och algpåväxt. Man får alltså ett lika bra skydd som samtidigt är snällare mot miljön, säger Mikael Berg, ansvarig för BMIs produktportfölj för Monier i Norden.

Den nya ytbehandlingen är hårdare och absorberar mindre vatten, vilket leder till att mindre smuts fastnar på ytan, samtidigt som den torkar upp snabbare efter att den blivit fuktig. Dessa två egenskaper verkar i synergi med varandra och bidrar till att reducera biologisk påväxt på takpannan.

BMI, med sitt välkända varumärke Monier, med tillverkning i sörmländska Jönåker, har ett brett sortiment av takpannor som kommer i flera olika vackra kulörer. Betongpannorna säljs i de flesta större byggvaruhusen, men kan även beställas via takläggaren.

Med Moniers nya ytbehandling blir det lättare för takläggare och privatpersoner att välja en takpanna som är snällare mot naturen och som bidrar till en mer hållbar byggbransch, utan att behöva kompromissa med kvalitet eller design. Inom kort kommer all Moniers produktion av betongpannor i Sverige helt ha övergått till att använda den nya innovativa ytbehandlingen.