Alla berörda ägare meddelade kring EGR-problematiken

Idag har brev skickats ut till samtliga bilägare som är berörda av den tekniska kampanjen kring EGR-problematiken. Det innebär att registrerade ägare av vissa modeller inom BMW 3-serie, 4-serie, 5-serie, 6-serie, 7-serie, X3, X4, X5, X6 i Sverige nu fått eller får brev i brevlådan med instruktioner om att boka tid hos en serviceverkstad för att kontrollera och eventuellt åtgärda den så kallade avgasåterföringskylaren eller EGR-ventilen.

Som vi meddelade i början på augusti 2019 hade då merparten av de berörda 35 000 bilarna i Sverige redan kontaktats och/eller åtgärdats. Från och med idag har samtliga berörda registrerade bilägare fått brev med information om hur de kan kontakta en serviceverkstad för att boka tid för att kontrollera och eventuellt åtgärda EGR-ventilen.

Bakgrunden till denna kontroll är att BMW AG har genomfört undersökningar och funnit att det kan uppstå ett fel i vissa produktionsserier av BMW:s dieselbilar sålda på den europeiska marknaden. Felet består i att Exhaust-Gas-Recirculation-modulen (EGR) som används för avgasregleringen, i mycket sällsynta fall kan orsaka onormal värmeutveckling kring motorn och i sällsynta fall orsaka brand. BMW har därför beslutat att kontrollera de berörda fordonen, för att inspektera EGR-modulen och ersätta eventuellt felande komponenter.

Vi tar våra kunders oro på stort allvar och förstår att en spontan bilbrand är en dramatisk händelse och även kan vara en traumatisk händelse, dock är det också en mycket sällsynt händelse. Vi tar varje incident på yttersta allvar och har ett team dedikerat till att arbeta med BMW-ägare, försäkringsbolag och myndigheter för att undersöka de fordonsbränder som kommer till vår kännedom.

Bilägare som känner oro eller har frågor kring detta kan gärna ta kontakt med vår kundtjänst för mer information.

Taggar

Med sina fyra varumärken BMW, MINI, Rolls-Royce och BMW Motorrad är BMW Group världens ledande premiumtillverkare av bilar och motorcyklar, och erbjuder även finansiella- och mobilitetstjänster för premiumsegmentet. BMW Groups nätverk består av 31 produktions- och monteringsanläggningar i 15 länder tillsammans med ett globalt försäljningsnätverk i över 140 länder.

Under 2019 sålde BMW Group över 2,5 miljoner personbilar och över 175 000 motorcyklar världen över. Resultatet före skatt för räkenskapsåret 2019 var 7,118 miljarder euro, varav intäkter beräknade till 104,210 miljarder euro. Per den 31 december 2019 hade BMW Group 126 016 medarbetare.

BMW Groups framgångar har alltid baserats på långsiktigt tänkande och ansvarsfullt agerande. Företaget har därför inrättat ekologisk och social hållbarhet genom hela värdekedjan, med ett omfattande produktansvar och tydligt åtagande till resursbesparing som en betydande del sin strategi.