BMW befäster positionen som världens största premiumtillverkare och ser stark tillväxt av helelektriska fordon

BMW befäster positionen som världens största premiumtillverkare och försäljningen av rena elbilar inom BMW Group mer än fördubblades när företaget summerar 2022 års resultat.

Under ett år som präglats av fortsatta motgångar, med den pågående pandemin och kriget i Ukraina som lett till flaskhalsar inom leverantörskedjan, blev nybilsförsäljningen för BMW Group under 2022 något lägre (-4,8 procent) än föregående år. Nedgången kan främst härledas till första halvåret men tack vare en stark avslutning på året lyckades man ta igen en stor del av tappet. När året summeras kan man konstatera att 2.399.636 nya BMW, MINI och Rolls Royce sålts. Med en total försäljning på 2.100.692 BMW bilar globalt befäster man åter igen positionen som världens största premiumtillverkare.

Försäljningen av rena elbilar fick ett rejält lyft och under året rullade 215.755 elbilar ut från BMW Groups fabriker, vilket är en fördubbling jämfört med tidigare år. Under 2023 väntas elbilsförsäljningen fortsätta öka och stå för 15 procent av den totala volymen.

I Sverige registrerades totalt 16.565 (+2,2 procent vs 2021) BMW-bilar under 2022 varav 76 procent var laddbara bilar. Med ett växande utbud av rena elbilar på marknaden uppgick antalet rena elbilar som registrerats under året till 5.329 BMW bilar. Det är en ökning med 215 procent jämfört med föregående år. På den för BMW viktiga tjänstebilsmarknaden befäster man återigen positionen som den största premiumleverantören och den tredje största tillverkaren på totalen*.

”2022 blev ännu ett år som bestod av många utmaningar. Att trots detta lyckas växa och avsluta året som den största premiumtillverkaren - och femte största tillverkaren totalt i Sverige - är något vi är otroligt nöjda med. Vi gläds också över att fler svenska kunder väljer att köra elektriskt, vilket bidrar till att de genomsnittliga Co2-utsläppen för nybilsförsäljningen minskar. Vi är fast beslutna om att fortsätta driva på utvecklingen mot en mer hållbar mobilitet för att minska totala klimatpåverkan. Både vad gäller minskade utsläpp från användarfasen men även sett till hela livscykeln där produktions och leverantörskedjan tas med”, säger Johanna Kriisa, VD på BMW Sverige.

Minskade utsläpp från nyregistrerade BMW-bilar
Enligt analysföretaget Vrooms årliga sammanställning av de genomsnittliga CO2-utsläppet per nyregistrerade bilar i Sverige låg BMW-personbil på 55g/km 2022, vilket är en minskning med 32% jämfört med 2021 och lägre än det genomsnittliga utsläppet för registrerade personbil som var 69 g/kmför 2022.

Topp 20 bilmärke och genomsnittligt utsläpp/nyregistrerat fordon 2022

20. Dacia – 133 g/km

Genomsnitt för samtliga bilmärken på den svenska marknaden: 69 g/km

*enligt siffror från Vroom

Under 2021 sålde BMW Group över 2,5 miljoner personbilar och över 194,000 motorcyklar världen över. Resultatet före skatt för räkenskapsåret 2021 var 16,1 miljarder euro på intäkter beräknade till 111,2 miljarder euro. Per den 31 december 2021 hade BMW Group 118 909 medarbetare.

Med sina fyra varumärken BMW, MINI, Rolls-Royce och BMW Motorrad är BMW Group världens ledande premiumtillverkare av bilar och motorcyklar, och erbjuder även finansiella- och mobilitetstjänster för premiumsegmentet. BMW Groups nätverk består av 30 produktions- och monteringsanläggningar världen över tillsammans med ett globalt försäljningsnätverk i över 140 länder.
Under 2022 sålde BMW Group närmare 2,4 miljoner personbilar och över 202,000 motorcyklar världen över. Resultatet före skatt för räkenskapsåret 2022 var 16,1 miljarder euro på intäkter beräknade till 111,2 miljarder euro. Per den 31 december 2021 hade BMW Group 118 909 medarbetare.