BMW Concept Touring Coupé: tidlös frihetssymbol på fyra hjul

BMW Concept Touring Coupé: tidlös frihetssymbol på fyra hjul

På årets upplaga av bilutställningen Concorso d’Eleganza Villa d’Este är det världspremiär för BMW Concept Touring Coupé.

BMW Concept Touring Coupé bygger vidare på traditionen från legendariska BMW-klassiker, och bildar en tidlös symbol för frihet på fyra hjul och glädjen av att resa tillsammans. BMW Design har här vidareutvecklat den traditionella karossen från en elegant sportbil och skapat ett shooting brake-koncept. Genom att världspremiären sker i italienska Cernobbio i samband med Concorso d'Eleganza Villa d'Este 2023 placeras bilen i en historisk miljö. Omgiven av klassiska fordon från bilhistorien, som bringat glädje till sina ägare och övriga under årtionden.

"BMW Concept Touring Coupé är en hyllning till ursprungskällorna för ren körglädje," säger Domagoj Dukec, chef för BMW Design. "Ett så pass känsloframkallande fordon som detta visar hur vår passion för allt som bidrar till körglädje har varit grundläggande genom alla år och kommer fortsätta vara det i framtiden."

Den unika och till stora delar handgjorda BMW Concept Touring Coupé förenar tradition med tekniken hos en modern sportbil. Proportioner och namn påminner om BMW 328 Touring Coupé som vann uthållighetsloppet Mille Miglia redan 1940. Shooting-brake-konceptet är också en blinkning till BMW 02-seriens modellvarianter från tidigt 1970-tal. Dessa hade "Touring" i sitt namn för att skilja dem från sedanerna.

BMW Concept Touring Coupé drivs av BMW-varumärkets kännetecknande sexcylindriga motor, med prestanda och finess som understryker dess status som en symbol för ren, ohämmad körglädje.

Exteriör: Slående proportioner, exklusiva detaljer

En av höjdpunkterna i BMW Concept Touring Coupé är dess skulpterade bakdel. Skapad från de flytande takkonturerna, som smälter samman med de bakre sidopanelen och lyfter fram bilens atletiska former. Den platta bakrutan och tydligt definierade ytorna på karossen förstärker i sin tur fordonets solida uttryck.

Den distinkta tvåboxdesignen framträder genom den långa motorhuven, strömlinjeformade takkonturerna och kraftfulla bakre sektionen. Samtidigt förstärks dess sportiga elegans med Hofmeister-knicken på sidofönstret och utsvängda bakre hjulhus.

Exteriörfärgen Sparkling Lario, med sina gråbruna nyanser och inbäddade blå glasflingor är speciellt framtagen för denna modell. Dess unika intryck kompletteras av silverbrons-accenter och den speciellt designade BMW-njurarna. De exklusiva lättmetallfälgarna - 20 tum fram och 21 tum bak – tar vidare dessa färgaccenter i sin 20-ekrade, strålformade design.

Interiör: Hantverk på högsta nivå

Den inre atmosfären präglas av en förarfokuserad cockpit med fokus på materialval, färgschema och hantverk. Det exklusiva tvåfärgsalternativet från italienska läderverkstaden Poltrona Frau delar in interiören i två distinkta färgsegment. Den övre sektionen har en mörkbrun ton som främjar koncentrationen medan man kör. Den nedre sektionen har en ljusare sadelbrun ton som ger uttryck åt komfort och värme. I interiören syns också noggranna detaljer som kombinerar traditionellt hantverk med moderna designprinciper.

Bagaget är exklusivt framtaget av välrenommerade läderverkstaden Schedoni från italienska Modena. Detta specialtillverkade set består av två större väskor och en liten weekendbag, samt en klädväska.

Carl Lindwall, informationschef BMW Group Sverige
@: carl.lindwall@bmw.se
T: +46 73 347 0683

Med sina fyra varumärken BMW, MINI, Rolls-Royce och BMW Motorrad är BMW Group världens ledande premiumtillverkare av bilar och motorcyklar, och erbjuder även finansiella- och mobilitetstjänster för premiumsegmentet. BMW Groups nätverk består av 30 produktions- och monteringsanläggningar världen över tillsammans med ett globalt försäljningsnätverk i över 140 länder.

Under 2022 sålde BMW Group närmare 2,4 miljoner personbilar och över 202,000 motorcyklar världen över. Resultatet före skatt för räkenskapsåret 2022 var 16,1 miljarder euro på intäkter beräknade till 111,2 miljarder euro. Per den 31 december 2021 hade BMW Group 118 909 medarbetare.