BMW Group investerar i hållbar litiumutvinning

BMW Group investerar i hållbar litiumutvinning

BMW Group investerar i hållbar utvinning av litium i produktionen av battericeller för att påskynda expansionen av e-mobilitet. Från och med 2022 kommer BMW att förse battericellstillverkare med litium via företaget Livent – som använder en innovativ metod för hållbar litiumutbrytning.

BMW Group påskyndar expansionen av e-mobilitet och till 2030 förväntas minst hälften av den globala försäljningen komma från helelektriska fordon. Intensifieringen innebär ett ökat behov av litium, som är en viktig råvara för produktionen av battericeller. Av den anledningen kommer man nu att tillhandahålla detta via det amerikanska företaget Livent, som står bakom en ledande teknik för hållbar litiumutvinning. Upphandlingen uppgår till cirka 285 miljoner euro och från och med 2022, kommer Livent att leverera litium direkt till BMW Groups battericellstillverkare.

– Genom att tillhandahålla litium från en av de ledande leverantörerna, säkerställer vi produktionen av vår femte generations battericeller. Samtidigt gör vi oss tekniskt, geografiskt och geopolitiskt mindre beroende av enskilda leverantörer, säger Dr Andreas Wendt, medlem i styrelsen för BMW AG med ansvar för inköp och leverantörsnätverk.

BMW Group hämtar kritiska råvaror som litium och kobolt direkt från tillverkarna och gör dem tillgängliga för sina battericellsleverantörer. På så sätt skapar företaget en fullständig transparens över materialets ursprung och metoder.

Redan 2019 tecknade BMW Group ett kontrakt för anskaffande av litium från australienska gruvor. Nu breddas leverantörsbasen, där litiumet också kommer att hämtas från Argentina, där råvaran utvinns från saltsjöar. Livent använder en innovativ metod som baseras på hållbar vattenanvändning som minimerar påverkan på lokala ekosystem och samhällen.

Litiumvattenstudie i samarbete med amerikanska universitet
I slutet av 2020 beställde BMW Group och BASF en vetenskaplig analys av vattenanvändningen av olika metoder för litiumbrytning i Sydamerika från University of Alaska Anchorage och University of Massachusetts Amherst. Studien kommer att undersöka effekterna av litiumbrytning på lokala vattenresurser och i det omgivande ekosystemet. Målet är att utvärdera olika tekniker och att ge företag en vetenskaplig grund för att fatta mer välgrundade beslut om hållbar litiumbrytning i Latinamerika. Studiens resultat planeras finnas tillgängliga under första kvartalet 2022.

Arbetar mot IRMA-standard för litiumbrytningBMW Group var den första biltillverkaren i världen att gå med i initiativet Responsible Mining Assurance (IRMA) i början av 2020. IRMA är ett flerpartsstyrt initiativ som tagit fram riktlinjer för ansvarsfull utvinning av råvarormed strikta krav inom miljömässiga och sociala standarder. BMW Group har som mål att få sina gruvleverantörer certifierade enligt dennastandard och på rekommendation från BMW Group har Livent nu bliviten väntande medlem av IRMA. Livent är det första företaget med gruvverksamhet i Argentina och ett av de första litiumbrytningsföretagen i världen som tar på sig detta åtagande.

BMW Group ökar takten i expanderingen av elektromobilitet
Redan 2023 kommerBMW Group att ha ett dussin helelektriska modeller på vägarna. Till 2025 väntas fordonstillverkaren öka sin försäljning av helelektriska modeller med över 50 procent per år – mer än tio gånger antalet sålda enheter 2020. I slutet av 2025 kommer BMW Group att ha levererat totalt omkringtvå miljoner helelektriska fordon till sina kunder.

Baserat på nuvarande marknadsprognos förväntas minst 50 procent av den globala försäljningen komma från helelektriska fordon 2030. Vid den tidpunkten kommer samtliga segment i BMW Groups produktportfölj erbjuda minst en helelektrisk modell. Företaget kommer även kunna producera en väsentlig större andel helelektriska fordon om efterfrågan utvecklas därefter. I slutet av 2030 räknar BMW Group ha levererat totalt omkring 10 miljoner helelektriska fordon till sina kunder världen över.

Under 2020 sålde BMW Group över 2,3 miljoner personbilar och över 169 000 motorcyklar världen över. Resultatet före skatt för räkenskapsåret 2019 var 7,118 miljarder euro, varav intäkter beräknade till 104,210 miljarder euro. Per den 31 december 2019 hade BMW Group 126 016 medarbetare.