BMW i5 xDrive40: en tredje helelektrisk version av nya BMW 5-serien

BMW i5 xDrive40: en tredje helelektrisk version av nya BMW 5-serien

BMW släpper en tredje helelektriskt version av BMW 5-serien: BMW i5 xDrive40. Med fyrhjulsdrift, mer effekt och högre standardutrustning väntas nya tillskottet bli ett populärt val för svenska kunder.

En tredje helelektrisk version av nya BMW 5-serie Sedan finns nu tillgänglig. Jämfört med BMW i5 eDrive40 är nya BMW i5 xDrive40 utrustad med två elmotorer, en på vardera axel, som tillsammans levererar en maximal systemeffekt på 290kW/394hp och 590Nm i vridmoment. Batteripaketet är oförändrat på 81,2 kWh nettokapacitet, vilket ger en elektrisk räckvidd på 463-538 kilometer (enligt WLTP) och en energiförbrukning på 17,2 – 20,0 kWh/100km.

Tack vare fyrhjulsdriften och högre systemeffekt accelererar BMW i5 xDrive40 från 0-100km/h 0,6 sekunder snabbare (5,4 sek) och har en högre toppfart (215km/h) än den bakhjulsdrivna versionen, BMW i5 eDrive40.

Prispåslaget för BMW i5 xDrive40 är 45.000kr jämfört med den bakhjulsdrivna versionen, BMW i5 eDrive40. Förutom fyrhjulsdrift och mer effekt med BMW i5 xDrive40 är Adaptive Suspension Professional standardutrustning vilket inkluderar Dynamic Damper Control, Integral Active Steering och sänkning av chassit med 5mm.

Läs mer om nyheten här: https://www.press.bmwgroup.com/global/article/detail/T0439303EN/bmw-model-update-measures-for-spring-2024

Med sina fyra varumärken BMW, MINI, Rolls-Royce och BMW Motorrad är BMW Group världens ledande premiumtillverkare av bilar och motorcyklar, och erbjuder även finansiella- och mobilitetstjänster för premiumsegmentet. BMW Groups nätverk består av 30 produktions- och monteringsanläggningar världen över tillsammans med ett globalt försäljningsnätverk i över 140 länder.

Under 2022 sålde BMW Group närmare 2,4 miljoner personbilar och över 202,000 motorcyklar världen över. Resultatet före skatt för räkenskapsåret 2022 var 16,1 miljarder euro på intäkter beräknade till 111,2 miljarder euro. Per den 31 december 2021 hade BMW Group 118 909 medarbetare.