BMW:s strategi för framtiden: Elektrisk, digital och cirkulär

BMW:s strategi för framtiden: Elektrisk, digital och cirkulär

Inom tio år beräknas hälften av den globala försäljningen att bestå av elektriska bilar. Det var budskapet när BMW Group presenterade sin strategi för de kommande åren, tillsammans den nya modellgenerationen Neue Klasse.
Vår ambition är att den ”grönaste” elbilen på marknaden ska komma från BMW, säger styrelseordförande Oliver Zipse.

BMW Groups omställning till elektrisk och uppkopplad mobilitet kan delas in i tre faser: Den stora satsningen på e-mobilitet inleddes i den första fasen, med det banbrytande BMW i-projektet, där ny teknik och kunskap stegvis överförts till serieproduktion. Under årens lopp har en stor del av produktutbudet integrerats, i synnerhet genom plug-in hybrider. Utöver de elektriska drivlinorna, har mjukvara samt fordonets utökade förmåga till digital interaktion varit nyckelfaktorer i omställningen.

I den andra fasen tillkom möjligheten att välja drivlina – från förbränningsmotor upp till helt elektrisk motor – i en och samma modell. För detta krävs en kombination av smarta fordonsarkitekturer och stor flexibilitet i produktionsnätverket. Och med det på plats kommer BMW Group nu kunna ha ett dussintal helt elektriska modeller på vägarna redan 2023. Det betyder minst en helelektrisk modell i omkring 90 procent av BMW:s olika modellgrupper till 2023.

– Vi har medvetet valt att satsa på ett brett erbjudande av helt elektriska modeller, istället för att bara rikta in oss på nischade segment, säger Oliver Zipse, styrelseordförande BMW AG.

Försäljningen av helelektriska bilar beräknas öka med över 50 procent årligen när den andra fasen når sin topp vid 2025 – vilket innebär att BMW Group vid det laget har levererat omkring två miljoner helelektriska bilar världen över.

Neue Klasse – en ny generation av elektrifierad mobilitet

Efter 2025 inleds den tredje fasen, där modellkatalogen anpassas efter nästa generation, som går under namnet Neue Klasse, och som karakteriseras av tre beståndsdelar: En helt ny IT- och mjukvaruarkitektur, en ny generation elektriska drivlinor och batterier och en fördjupad approach till hållbarhet över hela livscykeln. Detta vävs samman med en ny övergripande fordonsarkitektur, som kan ta nästa steg inom elektrifiering och digitalisering men samtidigt säkerställa att den typiska BMW-känslan behålls i framtiden.

Neue Klasse innebär en helt ny användarupplevelse och digitalt ekosystem, både för kunder och företaget. Den aerodynamiska designen kommer utformas för elektrifierade fordon, med proportioner som skiljer sig från tidigare – exempelvis med generösare interiörsutrymmen. Tillsammans med en ny battericellsdesign kommer man kunna minska elförbrukningen betydligt vid körning. Ett annat mål är att både räckvidd och produktionskostnader ska matcha BMW:s förbränningsmotorer.

Den nya generationen kommer byggas utifrån extremt skalbara moduler som kan anpassas för samtliga segment – från serier med stor produktionsvolym till exklusiva high-performance M-modeller. En elektrisk drivlina som baseras på vätgasdrivna bränsleceller är också aktuell framöver.

Sekundära material och cirkulär ekonomi

Med Neue Klasse kommer BMW Group höja hållbarhetsambitionerna ännu en nivå. Därför sker en övergång till förnybar energi i samtliga led av produktionen, men man fokuserar också på minskad resursförbrukning överlag. Då bristen på naturresurser ökar och priserna på råmaterial stiger är detta avgörande ur både ett affär- och hållbarhetsperspektiv. Användningen av sekundära material kommer också att öka (tex återvunnen stål, plast och aluminium). Detta blir ett paradigmskifte där man anammar en secondary first-strategi – genom att i första hand välja återvunna material så långt det är möjligt.

BMW Group drar också ned på användningen av kritiska råmaterial. I femte generationens battericeller, som lanseras i nya BMW iX3, har andelen kobolt minskat och är nu mindre än tio procent, medan andelen återvunnen nickel ökat med upp till 50 procent.

– Vår ambition är att den ”grönaste” elbilen på marknaden ska komma från BMW, säger Oliver Zipse.

Återvinning kommer tas med i beräkningen redan i designstadiet – vilket är nödvändigt, då en utmaning med återvinningsprocessen är att utvinna material i tillräckligt ren form. Annars finns risk att tex återvunnen stål inte lever upp till de säkerhetskrav som ställs av fordonsbranschen. Senare i år, inför IAA Mobility 2021, kommer BMW Group meddela fler detaljer kring denna approach till cirkulär ekonomi. Man tittar också på möjlighet att hitta nya branschöverskridande samarbeten.

2030: Hälften av bilarna är helt elektriska

Den tredje fasen innebär en stegvis minskning av antalet bilar med förbränningsmotor. Så småningom kan vissa segment komma att endast bestå av helelektriska modeller. Om marknaden utvecklas som beräknat kan minst 50 procent av BMW Groups globala försäljning att bestå av elbilar till 2030. Om ett tiotal år räknar man med omkring tio miljoner helelektriska bilar ute på vägarna.

MINI blir ett helt elektriskt varumärke

MINI kommer att få en viktig roll framöver, då det klassiska och urbana varumärket är idealt för e-mobilitet. MINI kommer i framtiden att fokusera enbart på helelektriska modeller, och efter 2025 kommer inga fler bilar med förbränningsmotor att lanseras. Till 2027 kommer dessa att stå för minst 50 procent av MINI:s försäljning, och i början av 2030-talet kommer MINI vara ett helt elektriskt varumärke.

Den helt elektriska MINI Cooper SE produceras idag vid fabriken i Oxford. Efterföljaren till MINI Countryman kommer att produceras på fabriken i Leipzig från 2023. Den nya MINI crossover-modellen kommer att finnas med både förbränningsmotor och i helt elektriskt utförande. Med den nya fordonsarkitekturen som utvecklas för elektrisk mobilitet kommer MINI BEV:s även att tillverkas i Kina – via den lokala tillverkaren Great Wall Motor, från 2023 och framåt.

Hållbarhet i alla led

BMW Group är övertygade om att kampen mot klimatförändringar och ansvarsfull förbrukning av naturresurser är de två främsta faktorerna som kan påverka framtiden för samhället, och som premiumtillverkare vill man leda vägen. Därför har man satt egna utsläppsmål från idag till 2030. Totalt sett ska koldioxidutsläppen per fordon reduceras med minst en tredjedel jämfört med 2019. Detta ska uppnås genom utsläppsminskningar i varje led av produktlivscykeln - från leverantörskedja via produktion, till användarfasen.

När elbilarna blir fler behöver större vikt läggas på produktionsleden – särskilt när det kommer till batteriproduktionen. Annars kommer utsläppen att stiga, i takt med att elbilarna blir fler. Utan åtgärder skulle utsläppen per fordon inom leverantörskedjan öka med mer än en tredjedel till 2030. BMW Group vill undvika detta, och i stället se till att utsläppen i leverantörskedjan minskar med 20 procent per fordon jämfört med 2019. Därför kommer man nu att titta på koldioxidavtrycket från leverantörernas leverantörskedja vid upphandlingar. BMW Group blir därmed första biltillverkare med specifika utsläppsmål för sin leverantörskedja.

I produktionsledet är utsläppsmålen de mest ambitiösa i hela branschen, och går längre än vad som krävs för att uppnå målet om 1,5 graders global uppvärmning. Målsättningen är att reducera utsläppen från produktionen med 80 procent till 2030. För att uppnå detta används exempelvis el från lokal vattenkraft för att producera BMW iX och BMW i4.

Utsläppen från fordonens användarfas ska minskas med 40 procent till 2030 – vilket förutsätter en kraftig expansion av antalet elbilar på vägarna.

Läs mer om hållbarhetsarbetet och minskningen av råmaterial i produktionen av nya BMW iX i detta pressmeddelande.

Under 2020 sålde BMW Group över 2,3 miljoner personbilar och över 169 000 motorcyklar världen över. Resultatet före skatt för räkenskapsåret 2019 var 7,118 miljarder euro, varav intäkter beräknade till 104,210 miljarder euro. Per den 31 december 2019 hade BMW Group 126 016 medarbetare.