Helt nya BMW 2-serie Coupé

Helt nya BMW 2-serie Coupé

Nya BMW 2-serie Coupé har världspremiär på Goodwood Festival of Speed i England på torsdag den 8 juli. Den nya BMW 2-serie Coupé är byggd för sport, med ett fordonskoncept som är inriktat på kördynamik, atletisk design, kraftfulla motorer och sofistikerad chassiteknik.

När nya BMW 2-serie Coupé når marknaden i början på 2022 kommer svenska kunder att kunna välja mellan två varianter: Prestandavarianten BMW M240i xDrive Coupé - som använder sin 374 hästkrafter starka 6-cylindriga motor och intelligenta fyrhjulsdrift till att skapa en körupplevelse fylld med känslomässig rikedom, eller BMW 220i Coupé, som har en 4-cylindrig bensinmotor och bakhjulsdrift.

Ett fordonskoncept med fokus på sport

Nya BMW 2-serie Coupé handlar om att erbjuda smidig och precis hantering i de mest dynamiska situationerna. Fordonskonceptet är utformat för att skapa ideala förutsättningar för sportig förträfflighet, med kompakta dimensioner, intelligent lättviktsdesign av kaross och chassi, närmast perfekt viktfördelning 50: 50 samt optimerad aerodynamik. Detta ger nya BMW 2-serie Coupé en smidighet, precision och kurvdynamik som tar ett betydande kliv framåt jämfört med föregångaren.

Nya 2-serie Coupé är 105 mm längre och 64 mm bredare än sin föregångare, men har samtidigt blivit 28 mm lägre, med en fordonshöjd på 1 390 millimeter. Andra faktorer i det kraftfulla och atletiska utseendet är den breda hjulbasen, på 2741 millimeter, och en spårbredd på 1 575 millimeter vid framaxeln och 1587 millimeter på bakaxeln. För BMW M240i xDrive Coupé innebär det +63 mm fram och +35 mm bak jämfört med tidigare modellen, vilket gynnar kurvtagningsdynamiken.

Iögonfallande front: strålkastare och BMW-njurar i exklusiv design

Tredimensionella ytor, triangulära former och diagonala linjer bildar den slående fronten på nya BMW 2-serie Coupé. Detta kompletteras av framträdande, utsvängda hjulhus och en muskulös ”power dome” mitt på motorhuven, som hintar om bilens sportiga köregenskaper. Den BMW-typiska grillen har en horisontell design med vertikalt placerade luftklaffar i mitten istället för de traditionella stängerna. Strålkastarna är inspirerade av de legendariska BMW 02-modellerna, med en singelenhet i cirkulär design.

Övriga höjdpunkter

• Exceptionell körbarhet med sofistikerade chassikomponenter som ursprungligen var designade för BMW 4-serien och som nu anpassats speciellt för nya BMW 2-serie Coupé.
  • Som tillval finns M Sport-fjädring med variabel sportstyrning. Detta utgör även grunden för det modellspecifika chassit på nya BMW M240i xDrive Coupé. Denna prestandavariant levereras också med M Sport-bromssystem och M Sport-differential baktill. Som tillval finns adaptiv M-fjädring med elektroniskt styrda stötdämpare.
  • Bagageutrymmet har en kapacitet på 390 liter, och bjuder på mångsidighet med ett standard 40: 20: 40 delat baksäte med nedfällbart ryggstöd. En avtagbar dragkrok finns som tillval, med en tillåten släpvagnslast på 1 600 kg.
  • Nya BMW Operating System 7 som standard ihop med en rad avancerade digitala tjänster: BMW Intelligent Personal Assistant, BMW Digital Key, Connected Music och Remote Software Upgrades.
  • BMW Live Cockpit som standard, som består av iDrive-operativsystemet med 8,8-tums kontrollskärm och en 5,1-tums färgskärm i instrumentklustret. BMW Live Cockpit Professional som tillval, med en helt digital skärmgruppering och ett högupplöst instrumentkluster bakom ratten med en skärmdiagonal på 12,3 tum och en 10,25-tums kontrollskärm.

Teknisk data

BMW M240i xDrive Coupé

Motor: Rak 6-cylinders bensinmotor
Max. effekt: 374 hk (34 hk mer än föregångaren)
Max. vridmoment: 500 Nm
Sprint 0 till 100 km/h: 4,3 sekunder
Förbrukning: Sammanlagd bränsleförbrukning: 8,8 – 8,1 l per 100 km, CO2-utsläpp: 200 – 185 g/km (enligt WLTP-cykeln).

BMW 220i Coupé

Motor: Rak 4-cylindrig bensinmotor (med minskade utsläpp tack vare ett integrerat avgasrör i cylinderhuvudet).
Max. effekt: 184 hk
Max. vridmoment: 300 Nm
Sprint 0 till 100 km/h: 7,5 sekunder
Förbrukning: Sammanlagd bränsleförbrukning: 6,8 - 6,3 liter per 100 kilometer; CO2-utsläpp kombinerat: 155 - 144 gram per kilometer (enligt WLTP-cykeln)

Svenska priser:
BMW M240i xDrive: 550.000 SEK
BMW 220i: 359.000 SEK

Under 2020 sålde BMW Group över 2,3 miljoner personbilar och över 169 000 motorcyklar världen över. Resultatet före skatt för räkenskapsåret 2019 var 7,118 miljarder euro, varav intäkter beräknade till 104,210 miljarder euro. Per den 31 december 2019 hade BMW Group 126 016 medarbetare.