HELT NYA BMW 7-SERIEN – KÖRGLÄDJE, ELEGANS OCH KOMFORT I EN KLASS FÖR SIG.

HELT NYA BMW 7-SERIEN – KÖRGLÄDJE, ELEGANS OCH KOMFORT I EN KLASS FÖR SIG.

Nya generationen BMW 7-serie är den nya definitionen av körglädje i sin elegantaste, modernaste och mest sofistikerade form.

Tack vare sitt dynamiska designspråk, sina innovativa teknologier, sin klassledande komfort, oöverträffade effektivitet och BMW:s patenterade körglädje symboliserar nya BMW 7-serie inte bara BMW:s strävan efter perfektion utan innebär även starten på en ny era i lyxbilssegmentet.

Banbrytande lättviktsteknologier såsom kolfiberförstärkt plast (CFRP) i karosstrukturen, BMW:s nya generation bensin- och dieselmotorer, plug-inhybridsystemet i BMW 740e, det innovativa chassisystemet Executive Drive Pro, körprogrammet ADAPTIVE Mode och BMW Laserljus är bara några av alla de nydanande komponenter som bidrar till den klassledande kördynamiken och effektiviteten i nya BMW 7-serie.

Men nya BMW 7-serien handlar även om yppersta komfort på en aldrig tidigare upplevd nivå. Exklusiva komfortdetaljer som Executive Lounge med massagefunktion och Vitality Programme, Panoramaglastaket Sky Lounge, belysningsfunktionerna Welcome Light Carpet och Ambient Light samt smarphonehållare med induktionsladdning garanterar att baksätespassagerarna i nya BMW 7-serien aldrig behöver sakna någonting under färd.

Intuitiva reglagekoncept och förarassistanssystem såsom det vidareutvecklade iDrive-systemet med innovativ touch display-funktion samt BMW Gesture Control, BMW Touch Command, BMW Head-Up Display, aktiva kollsionsvarnings- och kollisionsskyddssystem, styrnings- och körfältsassistent, Surround View med 3D-vy samt den fjärrstyrda parkeringsfunktionen Remote Control Parking innebär att du aldrig har färdats så avkopplat och säkert som i nya BMW 7-serie.

Design: estetik, dynamik och elegans i sin modernaste form.
Formspråket i nya BMW 7-serien karaktäriseras av harmoniska proportioner, kraftfullt skulpterade ytor och skarpa linjer som resulterar i en exteriördesign som enklast kan beskrivas som modernistisk elegant och som utstrålar exklusivitet, värdighet, körglädje samt långfärdskomfort av yppersta klass, både i standardutförande och i långversion.

”Vi på BMW anser att det bästa sättet att förutspå framtiden är att själv utforma den”, förklarar Adrian van Hooydonk, chef för BMW Group Design.
”Vår främsta målsättning under utvecklingsarbetet med denna modell var att skapa en vision av lyx i en modern tappning samt att överträffa våra kunders förväntningar. Enligt BMW:s filosofi har begreppet modern lyx sin grund i de mest avancerade teknologierna och en minutiös detaljomsorg. Denna generation BMW 7-serie är den mest sofistikerade, elegantaste, bekvämaste och i särklass bästa bilen vi har byggt i detta fordonssegment.”

BMW EfficientLightweight: Carbon Core minskar vikten med upp till 130 kg.

BMW EfficientLightweight minskar vikten i nya BMW 7-serien med upp till 130 kg jämfört med föregående generation. Den centrala beståndsdelen i denna lättviktskonstruktion är karossstrukturens innovativa kärna i kolfiberförstärkt plast (CFRP), s k Carbon Core, en teknik som överförts från BMW i-modellerna. BMW 7-serien är den första bilen i detta segment som använder en innovativ kompositlösning för karosskonstruktionen bestående av industriellt framställd kolfiber i kombination med stål och aluminium. Resultatet är en kaross med ökad styrka och vridstyvhet samt radikalt lägre fordonsvikt.

Ny generation raka sexcylindriga motorer.
Nya BMW 7-serien erbjuds med en kraftigt uppdaterad V8 bensinmotor samt med en helt ny generation raka sexcylindriga bensin- och dieselmotorer. Samtliga motoralternativ är som standard försedda med en vidareutvecklad 8-stegad Steptronic-växellåda medan det intelligenta fyrhjulsdriftsystemet BMW xDrive har finkalibrerats för ännu högre stabilitet och körglädje året runt.

Plug-inhybridmodellen BMW 740e med BMW eDrive-teknologi.
Med plug-inhybriden BMW 740e lanseras BMW eDrive-teknologin, som först introducerades BMW i-modellerna, för första gången i lyxbilssegmentet. Modellen som lanseras i långversion, BMW 740Le, och som även kan beställas med xDrive, 740Le xDrive, drivs av en fyrcylindrig bensinmotor samt en elmotor. Total systemeffekt är 240 kW/326 hk med en genomsnittlig bränsleförbrukning på 2,1 l/100 km samt en genomsnittlig elförbrukning på 12,5 kWh/100 km medan CO2-utsläppen ligger på 49 g/km (preliminärt värde). Eldriftsystemet förses med el från högspänningsbatteriet av litium-jontyp och stöttar förbränningsmotorn med extra drivkraft när föraren vill utnyttja fartresurserna maximalt. BMW:s eDrive-teknologi erbjuder även möjligheten att köra helt eldrivet i upp till 120 km/h och med lokala nollutsläpp i upp till 40 kilometer.

Skräddarsydd kördynamik och åkkomfort av högsta klass.

Sofistikerade och finkalibrerade chassiteknologier och chassisystem bryter ny mark när det gäller kördynamiken och körglädjen i nya BMW 7-serien – utan att kompromissa en millimeter med fjädrings- och åkkomforten. Som standard är BMW 7-serien utrustad med luftfjädring på fram- och bakaxeln med automatisk nivåreglering samt chassisystemet Dynamic Damper Control.

Det vidareutvecklade styrsystemet Aktiv integralstyrning kan nu kombineras med BMW xDrive samt det nya innovativa Executive Drive Pro-systemet med aktiva krängningshämmare och databaserad förutseendefunktion som tillsammans minskar krängningstendenser vid hård kurvtagning och som kontinuerligt anpassar och justerar stötdämparnas rörelser till det rådande underlaget och körbanans beskaffenhet.

För den aktive föraren innebär de senaste kördynamiska innovationerna att det alltid finns en perfekt inställning för alla typer av körning vare sig det gäller sportig körning, optimal fjädringskomfort eller maximal effektivitet. Via Driving Experience Control-reglaget kan nu även det adaptiva körprogrammet ADAPTIVE Mode aktiveras som automatiskt anpassar sig efter förarens körstil och vägens underlag.

Intuitivt reglagekoncept med touch display-funktion och BMW gesture control.
BMW 7-serien är den första BMW-modell som erbjuder det vidareutvecklade iDrive-systemet med touch display-funktion som innebär att det vid sidan av att använda iDrive Controller-reglaget även är möjligt att aktivera funktioner i bilen genom att trycka på den beröringskänsliga Control Display-skärmen.

En annan ny och särskilt användarvänlig tilläggsfunktion i BMW iDrive-systemet är BMW Gesture Control, där ett flertal infotainmentfunktioner kan aktiveras genom handrörelser som registreras av en 3D-sensor. Du kan bland annat justera ljudanläggningens ljudvolym och svara i telefon. Det finns också möjlighet att själv koppla vissa handrörelser till vissa funktionsaktiveringar. Ytterligare en världsnyhet i bilbranschen är den nya smartphonehållaren i mittkonsolen med trådlös induktionsladdning.

Lyxbetonad atmosfär av yppersta klass: Executive Lounge,
 Touch Command.

BMW 750Li xDrive, BMW 740Li, BMW 730Ld och BMW 730Ld xDrive kan beställas med tillvalsutrustningen Executive Lounge, som innebär en helt ny definition av personligt välbefinnande i en lyxbil och som resulterar i renodlad förstaklasskomfort i ordets rätta bemärkelse. Utrustningen omfattar klimatautomatik med 4-zonsreglering, elstyrda komfortstolar bak med massagefunktion samt aktiv sätesventilation på alla sittplatser samt tillvalet Excecutive Lounge Seating, Executive Lounge mittkonsol bak samt Rear-seat entertainmen Experience med BMW Touch Command.

Massagefunktionen omfattar nu även Vitality Programme som är ett animerat träningsprogram med övningar som baksätespassagerarna kan använda för att motionera och aktivera muskelgrupper i rygg och axlar under färd.

Tillvalet Executive Lounge Seating ökar komforten för baksätespassageraren på höger sida tack vare höger framsäte som kan justeras upp till 90 mm i längdled och som har ett utfällbart fotstöd i framsätets ryggstöd. En plats som är som gjord för att koppla av på, inte minst på grund av ryggstödet som går att luta bakåt i nästan horisontellt läge.

Executive Lounge mittkonsol bak innehåller ett utfällbart bord, mugghållare och Touch Command-systemet, en portabel 7-tums surfplatta som du kan styra och sköta en rad infotainment- och komfortfunktioner med från baksätet, eller till att spela musik och film på till att använda den som en spelkonsol eller för att surfa med.

Stämningsfulla detaljer: Ambient light, Panoramaglastak Sky Lounge.
Den exklusiva atmosfären i nya BMW 7-serien förstärks av modellens omsorgsfullt utformade ljusdesign. Tillvalet Ambient light-belysning omfattar nu även Welcome Light Carpet-funktionen som kvällstid skapar iögonfallande ljusmönster runt bilens dörrar när du stiger i eller ur.

Långversionen av nya BMW 7-serie är även utrustad med en unik Ambient light-detalj i form av stämningsbelysning från vertikalt placerade ljuskällor på bilens B-stolpar. Långversionen av nya BMW 7-serien erbjuds som tillval även med det exklusiva panoramaglastaket Sky Lounge. I mörker reflekteras ljuset från de sidomonterade LED-modulerna direkt på glasytan som då ger intrycket av en stjärnhimmel.

Andra exklusiva tillval är Ambient Air Package som fyller interiören med en diskret och behaglig doft från någon av de åtta doftaromerna som står till buds samt ljudanläggningen Bowers & Wilkins Diamond Surround Sound System som specialkalibrerats för interiören i BMW 7-serie.

Världspremiär i BMW 7-serien: Remote Control Parking.
Nya BMW 7-serien är världens första serietillverkade personbil som på egen hand kan köra in i och ut ur trånga parkeringsutrymmen eller garage utan en förare bakom ratten. Den fjärrstyrda parkeringsfunktionen aktiveras och manövreras via den nyutvecklade bilnyckeln BMW Display Key. Föraren kan med nyckelns hjälp stå utanför bilen och övervaka den halvautomatiserade manövern.
Nyhet i lyxbilssegmentet: BMW Laserljus.
En ny finess i segmentet är tillvalet BMW Laserljus, en teknik som hämtats från BMW i8. Tack vare BMW Selective Beam är helljuset inte bländande och kan beställas till BMW 7-serien istället för standardstrålkastarnas full-LED-utförande. Laserstrålkastarnas ljus har ett mycket intensivt vitt ljus med en räckvidd på 600 meter vilket är dubbelt så långt som LED-strålkastarnas.

Innovativa förarassistanssystem som ökar komforten och säkerheten.
Komforthöjande styrnings- och körfältassistent, körfältövervakning med aktivt sidokollisionsskydd, påkörningsprevention och varningsfunktioner för korsande trafik är tilläggsfunktioner i Driving Assistant Plus-systemet inklusive köassistenten som innebär halvautonom körning som kan användas på alla typer av vägar. Den nya generationen Surround View-system innehåller nu även 3D- samt Panorama Side View-vy i Control Display-skärmen.

HELT NYA BMW 7-SERIEN – TEKNISKA DATA

MODELLVARIANTER:

BMW 750i xDrive (BMW 750Li xDrive):
V8 bensinmotor med
BMW TwinPower Turbo-teknologi (två TwinScroll Turbo-aggregat, direktinsprutning, VALVETRONIC, Dubbel-VANOS),
Cylindervolym: 4 395 cm3, Motoreffekt: 330 kW/450 hk vid 5 500 – 6 000 v/min, Max. vridmoment: 650 Nm vid 1 800 – 4 500 v/min
Acceleration [0 – 100 km/h]: 4,4 sek (4,5 sek)
Toppfart: 250 km/h
Förbrukning, blandad körning*: 8,3 – 8,1 l/100 km (8,5 – 8,3 l)
CO2-utsläpp*: 194 – 189 g/km (197 – 192 g/km)

BMW 740i (BMW 740Li):
Rak 6-cylindrig bensinmotor med BMW TwinPower Turbo-teknologi (TwinScroll Turbo-aggregat, direktinsprutning, VALVETRONIC, Dubbel-VANOS),
 Cylindervolym: 2 998 cm3, Motoreffekt: 240 kW/hk vid 5 500 – 6 500 v/min, Max. vridmoment: 450 Nm vid 1 380 – 5 000 v/min
Acceleration [0 – 100 km/h]: 5,5 sek (5,6 sek)
Toppfart: 250 km/h
Förbrukning, blandad körning*: 7,0 – 6,6 l/100 km (7,0 – 6,6 l)
CO2-utsläpp*: 164 – 154 g/km (164 – 154 g/km)

BMW 730d (BMW 730Ld):
Rak 6-cylindrig dieselmotor med BMW TwinPower Turbo-teknologi (Turboaggregat med variabel turbingeometri, CommonRail-direktinsprutning),
 Cylindervolym: 2 993 cm3, Motoreffekt: 195 kW/265 hk vid 4 000 v/min, Max. vridmoment: 620 Nm vid 2 000 – 2 500 v/min
Acceleration [0 – 100 km/h]: 6,1 sek (6,2 sek)
Toppfart: 250 km/h

Förbrukning, blandad körning*: 4,9 – 4,5 l/100 km (5,0 – 4,6 l)
CO2-utsläpp*: 129 – 119 g/km (132 – 122 g/km)
Avgasreningsnorm: EU6

BMW 730d xDrive (BMW 730Ld xDrive):
Acceleration [0 – 100 km/h]: 5,8 sek (5,9 sek)
Toppfart: 250 km/h
Förbrukning, blandad körning*: 5,2 – 4,8 l/100 km (5,2 – 4,8 l)
CO2-utsläpp*: 137 – 127 g/km (137 – 127 g/km)
Avgasreningsnorm: EU6

BMW 740e (BMW 740Le, BMW 740Le xDrive):
Rak 4-cylindrig bensinmotor med BMW TwinPower Turbo-teknologi (TwinScroll Turbo-aggregat, direktinsprutning, VALVETRONIC, Dubbel-VANOS), Cylindervolym: 1 997 cm3, Motoreffekt: 190 kW/258 hk vid 5 000 – 6 500 v/min, Max. vridmoment: 400 Nm vid 1 250 – 4 800 v/min
BMW eDrive-teknologi med elmotor,
 Motoreffekt: 70 kW/95 hk, Max. vridmoment: 250 Nm, Högspänningsbatteri av litium-jontyp, Total systemeffekt: 240 kW/326 hk
Acceleration [0 – 100 km/h]: 5,6 sek (BMW 740Le:
 5,7 sek, BMW 740Le xDrive: 5,5 sek)
Toppfart: >240 km/h
Toppfart eldrift: 120 km/h (elektroniskt begränsad)
Räckvidd eldrift**: 40 km (BMW 740Le: 40 km,
 BMW 740Le xDrive: 37 km)
Förbrukning, blandad körning**: 2,1 l/100 km (BMW 740Le:
2,1 l, BMW 740Le xDrive: 2,3 l)
Elförbrukning, blandad körning**:
12,5 kWh/100 km (BMW 740Le: 12,5 kWh, BMW 740Le xDrive: 13,0 kWh)
CO2-utsläpp**: 49 g/km (BMW 740Le: 49 g/km, BMW 740Le xDrive: 53 g/km)
Avgasreningsnorm: EU6

* Angivna värden är uppmätta enligt EU-körcykeln och varierar beroende på valda däckdimensioner.

** Preliminära värden uppmätta enligt EU-körcykeln för plug-inhybridfordon och varierar beroende på valda däckdimensioner. Samtliga värden gällande prestanda, förbrukning och utsläpp är preliminära.

Bränsleförbrukning och CO2-utsläpp finns redovisade under rubriken "Tekniska data" i broschyren för respektive bilmodell. Information om bränsleförbrukning och CO2-utsläpp för de olika modellerna finns även i tryckt utgåva hos BMW:s återförsäljare samt hos Konsumentverket, Box 48, 651 02 Karlstad (www.publikationer.konsumentverket.se).

Med sina tre varumärken BMW, MINI och Rolls-Royce, är BMW Group världens ledande premiumtillverkare av bilar och motorcyklar samt erbjuder finansiella- och mobila premiumtjänster. Som ett globalt företag, driver BMW Group 31 produktions- och monteringsanläggningar i 14 länder och har ett globalt försäljningsnätverk i mer än 140 länder.

År 2015 sålde BMW Group ca 2,247 miljoner bilar och nästan 137.000 motorcyklar över hela världen. Resultatet före skatt för räkenskapsåret 2015 var ca 9,22 miljarder euro, omsättningen 92,18 miljarder euro. Per den 31 december 2015 hade BMW Group 122.244 medarbetare.