Helt nya BMW i5: Nedräkningen fortsätter

Helt nya BMW i5: Nedräkningen fortsätter

För bara några veckor sedan blev det känt att åttonde generationen BMW 5-serie Sedan har premiär om några månader. För första gången lanseras den även som en helelektrisk modell, i form av BMW i5. Nu släpps de första bilderna på de kamouflerade prototyperna av BMW i5 Sedan, som under det senaste året färdats tusentals kilometer på olika vägar och underlag, bland annat på nordisk snö och is.

Den första generationen av BMW 5-serie Sedan kom ut på marknaden 1972. Genom 50 år och sju modellgenerationer har 5-serien etablerat sig som den mest framgångsrika affärssedanen i världen, mycket tack vare den fantastiska balansen mellan sportig körglädje och långkörningskomfort. Sedan 1972 och fram till början av 2023 har mer än tio miljoner BMW 5-serier producerats.

Ett år efter modellens 50-årsjubileum är den nya generationen redo att ta sin plats i BMW:s portfölj mellan den medelstora 3-serien och den lyxiga 7-serien.

Den helt nya BMW 5-serien Sedan kommer att tillverkas på BMW Groups fabrik i Dingolfing. Fabriken i Bayern, Tyskland, är företagets största produktionsanläggning i Europa, där man har rullat ut nya bilar sedan 1973. Förutom 5-serien tillverkar fabriken idag bland annat 7-serien, 8-serien och BMW iX.

Kamouflerade prototyper på turné

Fabriken har redan tillverkat ett antal BMW i5 Sedan som har använts som prototyper för olika teständamål. Det senaste året har bilarna testats under krävande vinterförhållanden med fokus på styrsystem, chassi och högspänningsbatteri. Köregenskaperna har givetvis också satts på prov för att säkerställa den optimala BMW-balansen mellan grepp, stabilitet och dynamik.

BMW Groups eget testcenter i Arjeplog i norra Sverige är en perfekt arena för att testa och finjustera nya modeller innan de går i serieproduktion. Därmed blev platsen också en naturlig destination för de kamouflerade prototyperna, i en mycket speciell förpackning med extra plastskivor på karossen och provisoriska fram- och bakljus, i februari 2022. Bilarna körde i 5 dagar från de Bayerska Alperna via Danmark till kanten av polcirkeln i svenska Lappland. De cirka 3 000 kilometerna på landsvägar och motorvägar gav också användbara data för att optimera laddningssessioner under långa körningar.

Under resten av 2022 genomfördes majoriteten av de kvarstående testerna i välbekanta omgivningar runt Bayern, innan de i februari 2023 återigen begav sig till nordiska väg- och väderförhållanden för de sista justeringarna på snöiga vägar och is. Vid det senaste besöket hade prototyperna mindre kamouflage och nästan produktionsklara strålkastare.

Nedräkningen fortsätter

Nedräkningen till premiären av den helt nya BMW i5 Sedan fortsätter och mer detaljer kommer röjas innan ridån dras undan om några månader. BMW Group har redan meddelat att det kommer en modell med bokstaven M i sin beteckning – och att BMW i5 Touring kombi kommer ut på vägarna nästa år.

Läs mer på: https://www.press.bmwgroup.com/global/article/detail/T0411940EN/from-the-arctic-circle-to-the-foothills-of-the-alps:-the-new-bmw-i5-performs-impressively-in-winter-testing-on-ice-and-snow

Med sina fyra varumärken BMW, MINI, Rolls-Royce och BMW Motorrad är BMW Group världens ledande premiumtillverkare av bilar och motorcyklar, och erbjuder även finansiella- och mobilitetstjänster för premiumsegmentet. BMW Groups nätverk består av 30 produktions- och monteringsanläggningar världen över tillsammans med ett globalt försäljningsnätverk i över 140 länder.

Under 2022 sålde BMW Group närmare 2,4 miljoner personbilar och över 202,000 motorcyklar världen över. Resultatet före skatt för räkenskapsåret 2022 var 16,1 miljarder euro på intäkter beräknade till 111,2 miljarder euro. Per den 31 december 2021 hade BMW Group 118 909 medarbetare.