MINI Charging lanseras i Sverige – nu blir det ännu enklare att välja elektrisk mobilitet

Nu lanseras MINI Charging i Sverige – ett av världens största publika laddnätverk. Redan nu finns 3 300 laddpunker tillgängliga i Sverige och fler planeras det att bli. Med tjänsten har MINI förhoppningen att få fler svenskar att välja att köra elektriskt.

Som en del i BMW Groups satsning på hållbara drivmedel och eMobility lanseras MINI Charging i Sverige. Tjänsten riktar sig till elbil och laddhybridskunder och ger dem tillgång till ett av världens största publika laddnätverk. Med ett laddkort eller en app får kunden tillgång till mer 160 000 laddpunkter i Europa. Idag finns det över 3 300 laddpunkter knutna till nätverket i Sverige och integrationen av fler laddoperatörer pågår.

– Det ska kännas enkelt och naturligt att välja en elektrisk MINI - både för nya och gamla MINI-älskare. Med denna nyhet får kunden smidig tillgång till ett stort, och växande, utbud av laddpunkter - oavsett om man kör en laddhybrid eller vår helt elektriska MINI Cooper SE, säger Anders Brocknäs, chef MINI Norden.

Laddpunkterna finns utmarkerade i MINI:s navigationssystem, på hemsidan eller i MINI-appen så att förare enkelt kan planera sin rutt och hitta den bästa och mest effektiva resplanen. Med MINI Charging har kunden därmed tillgång till ett ständigt växande nätverk av publika laddningspunker i såväl innerstäder som parkeringplatser och längs centrala trafikleder. Detta inkluderar även IONITY:s snabbladdningsstationer.

MINI Charging-kunder kan välja mellan abonemangen Active och Flex samt tillägget IONITY Plus. Active är anpassat efter bilister som kör ofta där kunden betalar en rabatterad enhetstaxa för samtliga laddningsstationer i nätverket mot en fast månadsavgift. För Flex betalar kunden ingen månadsavgift och är till för bilister som kör mer sällan där priset styrs av laddningsoperatören.

För kunder som köper en ny elbil eller laddhybrid ingår månadskostnaden för Active-erbjudandet i 12 månader.

Laddkortet är kostnadsfritt och tjänsten har en smidig betalningslösning med automatiserad fakturering som sker månadsvis online. I MINI Charging-appen eller på kontot på hemsidan kan kunden enkelt och säkert ha koll på kostnader och laddningshistorik. Nya kunder får laddkortet av sin återförsäljare vid leverans av den nya bilen och befintliga kunder kan antingen kontakta sin återförsäljare eller beställa hem kortet via https://mini-charging.com/web/mini-se.

Prislista Sverige

Taxa inrikes Flex Active
Grundpris 0 SEK/månad 49,00 SEK/månad
AC-laddning Priser kan variera beroende
på laddstationens operatör.
Håll dig informerad om de gällande
priserna i MINI Charging-appen innan
du inleder laddningen.
3,60 SEK/kWh
+ 0,40 SEK/min (efter 180 min)
DC-laddning   4,00 SEK/kWh
IONITY 8,70 SEK/kWh 8,70 SEK/kWh
Laddning utlandet Läs mer om priserna på https://mini-charging.com/web/mini-se/tariffs
Bokningsbar som tillval IONITY Plus Package
Grundpris 137,00 SEK/månad
Laddtaxa 2,88 SEK/kWh
Laddning i utlandet Läs mer om priserna på https://mini-charging.com/web/mini-se/tariffs

Under 2020 sålde BMW Group över 2,3 miljoner personbilar och över 169 000 motorcyklar världen över. Resultatet före skatt för räkenskapsåret 2019 var 7,118 miljarder euro, varav intäkter beräknade till 104,210 miljarder euro. Per den 31 december 2019 hade BMW Group 126 016 medarbetare.