Mobila konstverk ska cirkulera på Stockholms gator

Mobila konstverk ska cirkulera på Stockholms gator

Den 17:e upplagan av Market Art Fair blir den överlägset största någonsin och expanderar till Spritmuseum. För andra året i rad är BMW partner till mässan, som pågår den 12–14 maj. BMW kommer bland annat bidra med en shuttle service med deras senaste elbilar. Bilarna kommer vara klädda i konstverk av en nordisk konstnär och kommer kunna skådas i centrala Stockholm.

Efter förra årets framgångar meddelar BMW att samarbetet med Market Art Fair förnyas och fördjupas.

– Det är fantastiskt roligt för Market Art Fair att samarbeta med ett så välkänt och starkt varumärke som BMW. BMW Group har en lång tradition av kulturellt engagemang globalt och vi är väldigt stolta över att få lägga till samarbetet med konstnären Siiri Jüris till detta. Tillsammans lyfter vi en ung konstnär och för samtidigt ut konsten i staden, där förhoppningsvis en ny publik blir nyfiken på samtidskonst, säger Sara Berner Bengtsson, Director Market Art Fair.

BMW Group har i över 50 år varit djupt engagerade i konsten globalt och har fler än 100 långsiktiga initiativ inom modern och nutida konst, klassisk musik, jazz, arkitektur och design världen över.

BMW har nu tillsammans med Market Art Fair, valt konstverk från den svensk-estniska konstären Siiri Jüris, (Galleri Duerr, SW) att pryda de lyxiga och helt elektriska BMW i7 som används för den shuttle service som BMW bidrar med för de som har biljetter till mässan. Siiris verk kommer därmed bli mobila konstverk som kan ses cirkulerandes på Stockholms gator mellan 11-14 maj, och på plats utanför Liljevalchs.

– Med vår långa historia av globalt kulturellt engagemang kan vi inte se en mer naturlig partner än Market Art Fair. Att vi tillsammans kan framhäva Siiris konstnärskap till tusentals åskådare på Stockholms gator känns fantastiskt. Mässan kommer i år bli något utöver det ordinära, vi kan knappt bärga oss, säger Johanna Kriisa, Managing Director för BMW Sverige.

Jüris levande bildspråk är inspirerat av folklore, med sagor, spel och tro, funna i de estniska nationella arkiven. Hennes konst bygger också på egna minnen och hon utforskar det dynamiska förhållandet mellan folklore och spelkultur över tid och mellan kulturer.

– Jag blev positivt överraskad hur målningen anpassade sig till bilens form. Bilden utvecklade en annan känsla av en "kropp" med fordonets 3d-form. Jag tycker att den nya layouten och formen lägger till ett extra lager till konstverket, och döljer handlingen och figurerna i det ursprungliga konstverket på ett djupare sätt, säger Siiri Jüris.

Market Art Fair inleder även ett nytt samarbete med podcast och samtalsaktören ART VOX för att tillsammans presentera ART VOX at MARKET, med ambitionen att skapa Nordens ledande program för samtal om och kring samtidskonst. På lördagen medverkar professor Thomas Girst, Global Head of Cultural Engagement på BMW Group, och delar hur BMW kan balansera sitt stöd för konstvärlden med att vara ett multinationellt varumärke.

Med sina fyra varumärken BMW, MINI, Rolls-Royce och BMW Motorrad är BMW Group världens ledande premiumtillverkare av bilar och motorcyklar, och erbjuder även finansiella- och mobilitetstjänster för premiumsegmentet. BMW Groups nätverk består av 30 produktions- och monteringsanläggningar världen över tillsammans med ett globalt försäljningsnätverk i över 140 länder.

Under 2022 sålde BMW Group närmare 2,4 miljoner personbilar och över 202,000 motorcyklar världen över. Resultatet före skatt för räkenskapsåret 2022 var 16,1 miljarder euro på intäkter beräknade till 111,2 miljarder euro. Per den 31 december 2021 hade BMW Group 118 909 medarbetare.