Nu lanseras Connected Home Charging: Solenergi och lastoptimerad laddning för elektrifierade BMW- och MINI-bilar

I samarbete med energibolaget E.ON lanserar BMW nu Connected Home Charging. Den nya laddboxen och tillhörande tjänster gör det möjligt att integrera samtliga elektrifierade BMW och MINI-bilar med hemmets solpaneler och strömförbrukning.

I Connected Home Charging-paketet ingår den smarta laddstationen BMW/MINI Wallbox Plus, en smart mätare ansluten till tjänsterna samt all installation och konfiguration utfört av E.ON. Inställningar och anpassning görs intuitivt via My BMW-appen eller MINI-appen.

Tack vare digital och automatiserad energiflödeshantering kan i synnerhet hushåll med solcellssystem dra nytta av lägre laddningskostnader och öka sin självständighetsgrad.

Ägare till solcellssystem kan använda överskottselen från systemet för att ladda sin elbil, istället för att exportera elen till elnätet.

Förberedelser för dubbelriktad laddning
Fler applikationer kommer att lanseras i framtiden, som en del av samarbetet mellan BMW och E.ON. Detta inkluderar kostnadsoptimerad laddning, där kunderna kan dra nytta av den dagliga prisutvecklingen på elmarknaden för att ladda när elpriserna är låga.

Från 2025 kommer Connected Home Charging-erbjudandet att utökas till att omfatta dubbelriktade driftlägen, genom BMW Neue Klasse. Detta innebär att kunderna kan använda elbilens batteri som energilagring, för att senare mata tillbaka den lagrade elen till elnätet eller använda den i sitt hushåll.

Tillgängligt från och med idag
Connected Home Charging-paketet kan beställas för alla elektriska BMW och MINI, både helelektriska och plug-in hybrider, direkt från bilkonfiguratorn online. Just nu kan paketet köpas för 6.900 kr (efter 50 procent avdrag för Grön teknik)*. Efter det tredje året kan de digitala funktionerna utökas via BMW Connected Store.

BMW/MINI Charging: Laddning på språng
Förutom intelligenta lösningar för hemmaladdning kan kunderna också förlita sig på bekväma lösningar från BMW/MINI Charging när de laddar längs vägarna. Den största fördelen är den attraktiva laddningstariffen som tillhandahålls via BMW/MINI Charging-abonnemanget, oberoende av snabbladdningsoperatören och det pris som anges vid laddningsstationen.

BMW/MINI Charging ger tillgång till över 700.000 publika laddpunkter i Europa och över 18.000 laddpunkter i Sverige. Läs mer på denna länk https://bmw-public-charging.com/web/sv/bmw-se

Med sina fyra varumärken BMW, MINI, Rolls-Royce och BMW Motorrad är BMW Group världens ledande premiumtillverkare av bilar och motorcyklar, och erbjuder även finansiella- och mobilitetstjänster för premiumsegmentet. BMW Groups nätverk består av 30 produktions- och monteringsanläggningar världen över tillsammans med ett globalt försäljningsnätverk i över 140 länder.

Under 2022 sålde BMW Group närmare 2,4 miljoner personbilar och över 202,000 motorcyklar världen över. Resultatet före skatt för räkenskapsåret 2022 var 16,1 miljarder euro på intäkter beräknade till 111,2 miljarder euro. Per den 31 december 2021 hade BMW Group 118 909 medarbetare.