Nya BMW i7 M70 xDrive: Den kraftfullaste elbilen från BMW

Nya BMW i7 M70 xDrive: Den kraftfullaste elbilen från BMW

BMW M introducerar en elektrisk prestandamodell av nya BMW 7-serien: BMW i7 M70 xDrive är den hittills kraftfullaste och snabbaste elbilen från BMW Group med en maximal effekt på 660hk.

Nya BMW i7 M70 xDrive är den tredje elektriska prestandamodellen från BMW M, efter BMW i4 M50 och BMW iX M60. Men den snabbaste och mest kraftfulla elbilen hittills markerar modellen nästa milstolpe i BMW M:s omställning mot elektrisk mobilitet.

Likt övriga nya elbilar från BMW använder BMW i7 M70 xDrive femte generationen BMW eDrive-teknologi, som denna gång utvecklats ytterligare för att förbättra effekt och effektivitet. Den totala systemeffekten på 660hk, fördelat på 258hk på framaxeln och 489hk på bakaxeln, är särskilt konfigurerad för att leverera klassisk BMW M-karaktär, där den kraftiga accelerationen bibehålls i högre hastigheter. BMW i7 M70 xDrive klarar sprinten från 0-100km/h på imponerande 3,7 sekunder och toppfarten är elektroniskt begränsad till 250km/h.

Tack vare en effektiv drivlina och ett batteripaket med en nettoeffekt på 101,7 kWh är den elektriska räckvidden för BMW i7 M70 xDrive upp till 560km (488-560km enligt WLTP-testcykeln). Tack vare det nya körläget MAX RANGE kan räckvidden dessutom utökas med omkring 15–25 procent. I körläget begränsas tillgänglig effekt och maximal hastighet till 90km/h. Komfortfunktioner, som tex klimatanläggningen, reduceras också för att effektivisera räckvidden. MAX RANGE kan vara speciellt användbart i situationer då föraren inte kunnat ladda bilen vid ett delmål på grund av att laddaren varit ur funktion och därmed behövt köra vidare till en alternativ laddstation. Den maximala laddeffekten för BMW i7 M70 xDrive är 22kW vid AC-laddning och 195kW för DC-laddning. Klimatiseringen av batteriet inför laddning kan både styras automatiskt genom bilens navigationssystem och aktiveras manuellt av föraren.

M-specifik chassiteknologi optimerar kördynamik och komfort

BMW i7 M70 xDrive har behållit den höga komfortnivå som BMW i7 hyllats för, speciellt för baksätespassagerarna. För att framkalla den omtalade BMW M-körglädjen har man omarbetat chassit för mer aktiv körning, vilket gör bilen är unik i sin klass. Standardutrustningen omfattar M-specifik adaptiv tvåaxlig luftfjädring, aktiv integralstyrning och Executive Drive Pro, med en aktiv lutningsstabilisering som använder sig av elektriska svängmotorer som jämnar ut svajningstendenser mycket snabbt och med hög precision.

Uppdaterad BMW iDrive med QuickSelect-funktioner och BMW operativsystem 8.5

BMW i7 M70 xDrive är en av de första bilarna som kommer med den senaste uppdaterade versionen av BMW operativsystem 8.5. Denna version erbjuder en ny design med förbättrad menystruktur och BMW iDrive med QuickSelect-funktioner för en ännu mer intuitiv och enklare användning.

Fler valmöjligheter för individuell konfiguration

För kunder som önskar en individuell touch på sin bil finns numera möjligheten att välja bland 100-tals exteriörfärger och färgkombinationer i BMW Individual Visualizer. I nya webprogrammet kan kunder konfigurera sin unika bil.

Svenska priset för BMW i7 M70 xDrive börjar från 1.826.100kr och lansering sker under andra halvan av 2023.

Med sina fyra varumärken BMW, MINI, Rolls-Royce och BMW Motorrad är BMW Group världens ledande premiumtillverkare av bilar och motorcyklar, och erbjuder även finansiella- och mobilitetstjänster för premiumsegmentet. BMW Groups nätverk består av 30 produktions- och monteringsanläggningar världen över tillsammans med ett globalt försäljningsnätverk i över 140 länder.

Under 2022 sålde BMW Group närmare 2,4 miljoner personbilar och över 202,000 motorcyklar världen över. Resultatet före skatt för räkenskapsåret 2022 var 16,1 miljarder euro på intäkter beräknade till 111,2 miljarder euro. Per den 31 december 2021 hade BMW Group 118 909 medarbetare.