Nya BMW iX2 är här

Nya BMW iX2 är här

Som yngste medlem i BMW:s X-familj spelar BMW X2 rollen som känsloframkallande individualist i premium kompakt-segmentet. Nu kommer denna modell för första gången i helt elektrisk form, med lanseringen av BMW iX2 xDrive30.

Mer distinkt, sportig och framåtblickande står nu den andra generationen redo att inta scenen. Nya BMW X2 har vuxit jämfört med sin föregångare och mäter nu 4 554 millimeter på längden (+194 mm), 1 845 mm i bredd (+21 mm) och 1 590 mm på höjden (+64 mm). Hjulbasens längd och spårvidd har också utökats för att gynna rymlighet, komfort och kördynamik.

Accelererar upptrappningen av elektrisk mobilitet
Den progressiva prägeln på nya BMW X2 blir extra tydlig i den helt elektriska BMW iX2 xDrive30. Lanseringen av BMW iX2 innebär att BMW nu har minst en helt eldriven modell i alla relevanta modellsegment.

BMW iX2 xDrive30 har två integrerade drivenheter – en vid framaxeln och en vid bakaxeln. Tillsammans genererar de en effekt på 230 kW/313 hk (inklusive temporär boost) och ett vridmoment på 494 Nm. Bilen accelererar från 0 till 100 km/h på 5,6 sekunder och har en topphastighet på 180 km/h.

Modellen har en laddkapacitet för AC laddning på 11kW som standard med tillvalet att uppgradera till 22kW för kunder som önkar det. Vid DC-laddning är den maximala laddkapiceteten 130kW. Med den senaste mjukvaran finns funktioner som säkerställer snabbast möjliga och mest effektiva laddningsstopp. Detta via bland annat automatisk eller manuellt aktiverad förvärmning av högspänningsbatteriet inför DC-laddning samt optimerad kylning.

Sportig, modern med rymlig interiör
Nya BMW X2 tar ett stort utvecklingskliv när det kommer till exteriören. Detta syns i de utökade dimensionerna samt coupé-silhuetten – som särskiljer designen från BMW X1. Modellen rymmer fem fullstora säten, där både förare samt passagerare fram och bak gynnas av en märkbar ökning av axel- och armbågsutrymme. Benutrymmet i baksätet har dessutom utökats med 25 millimeter. Baksätesryggstöden kan fällas i ett 40:20:40-förhållande som standard. Som tillval kan de specificeras med lutningsjustering för att öka komfort eller lastkapacitet, vid behov. När alla säten används har nya BMW iX2 mellan 525 och 1 400 liter lastkapacitet. En dragkrok, som numera är elektrisk, kan också beställas som ett tillval. Maximalt tillåten släpvagnslast är 1 200 kg.

Kupén har en modern, förarorienterad design med stort fokus på digitalisering. Standardutrustningen innehåller BMW Curved Display, med touchfunktionalitet och senaste BMW iDrive, som bygger på nya BMW Operating System 9 med nydesignad hemskärm och snabbåtkomst via QuickSelect-teknik.

Marknadslansering 2024
Global marknadslanseringen påbörjas i mars 2024. Priserna börjar från 659 000 kr för BMW iX2 xDrive30. Sommaren 2024 kommer en andra helt elektrisk variant att läggas till i utbudet.

Läs mer om nya BMW X2 och BMW iX2 här: https://www.press.bmwgroup.com/global/article/detail/T0437451EN/the-all-new-bmw-x2-and-the-first-ever-bmw-ix2

Med sina fyra varumärken BMW, MINI, Rolls-Royce och BMW Motorrad är BMW Group världens ledande premiumtillverkare av bilar och motorcyklar, och erbjuder även finansiella- och mobilitetstjänster för premiumsegmentet. BMW Groups nätverk består av 30 produktions- och monteringsanläggningar världen över tillsammans med ett globalt försäljningsnätverk i över 140 länder.

Under 2022 sålde BMW Group närmare 2,4 miljoner personbilar och över 202,000 motorcyklar världen över. Resultatet före skatt för räkenskapsåret 2022 var 16,1 miljarder euro på intäkter beräknade till 111,2 miljarder euro. Per den 31 december 2021 hade BMW Group 118 909 medarbetare.