Svensk konstnär bakom årets mobila konstverk under Market Art Fair

Svensk konstnär bakom årets mobila konstverk under Market Art Fair

För andra året i rad kan elektriska BMW-bilar, klädda i en nordisk konstnärs verk, synas runt om i Stockholm. Under årets Market Art Fair, 17-19 maj, kommer BMW-bilarna klädda i svenska Katrin Westmans verk, användas för att köra gäster till och från mässan. Idén till initiativet kommer från det globala projektet BMW Art Cars, där kända konstnärer fått måla konstverk på bilar ända sedan 1975.

Market Art Fair och BMW förlänger samarbetet för tredje året i rad och fortsätter fjolårets mobila konstsuccé. För andra gången har en nordisk konstnär valts ut och fått friheten att uttrycka sin konst på de BMW-bilar som akommer användas som shuttlebilar under de dagar som utställningen pågår.

”Att förena konst och mobilitet har alltid varit en passion för BMW. Samarbetet med Market Art Fair ger oss en unik möjlighet att stötta unga nordiska konstnärer samtidigt som vi understryker vårt engagemang för konst och kultur”, säger Johanna Kriisa, VD för BMW Sverige.

Konstnären bakom årets vinnande bidrag ”Wetland” är Katrin Westman (GSA Gallery, SE), känd för sitt sensuella och abstrakta konstnärskap som är inspirerat av barocken och kretsar kring en dramatisk och rik färgpalett.

Mobila konstverk på Stockholms gator
Under Market Art Fair den 17–19 maj kommer en flotta av färgglada och helt elektriska BMW i5 och BMW i7 användas för att erbjuda Market Art Fairs gäster pendelservice till och från mässan. De mobila konstverken signerade av Katrins distinkta estetik kommer också visas upp utanför Liljevalchs under mässhelgen.

”Jag tror att konst kan nå en bredare publik genom den här typen av möten. Industridesigners och konstnärer arbetar för olika syften, men båda arbetar kreativt. Det finns saker att lära av varandra, men exakt vad och vart det leder får framtiden utvisa”, säger Katrin Westman.

Förra årets vinnare var svensk-etniska konstnären Siiri Jüris (Galleri Duerr, SW), men idén om att låta nordiska konstnärers verk pryda BMW-bilar kommer från projektet BMW Art Cars som funnits sedan 1975.

”BMW bär på en lång historia av globalt kulturellt engagemang. Att få samarbeta med en sådan naturlig partner och tillsammans få lyfta en ung konstnär och föra konsten ut i staden i form av mobila konstverk känns helt fantastiskt”, säger Petra Stenvall-Thompson Partnership Manager Market Art Fair.

Historien om BMW Art Cars
I nästan 50 år har BMW låtit världskända artister få uttrycka sin konst med bilen som canvas. Idén med att samarbeta med framstående konstnärer för att omvandla bilar till rullande konstverk började när den franska racerföraren Hevré Poulain år 1975 kom på idén om att låta en konstnär, Alexander Calder, använda racerbilen som ”canvas” för att måla ett konstverk. Ingen kunde då förutspå att de skapat modern konsthistoria och att bilen skulle bli startskottet av projektet BMW Art Cars.

Många världsberömda konstnärer har följt i Calders spår, däribland Frank Stella, Roy Lichtenstein, Andy Warhol, Robert Rauschenberg, David Hockney och Jeff Koons för att nämna några. I vår är det dags för den tjugonde konstnären, Julie Mehretu, att få visa upp hennes bil i samband med 2024 års Le Mans 24-timmars race. Julie är känd för sina abstrakta målningar och anses vara en av sin generations mest inflytelserika konstnärer. Det nordiska Initiativet med bilar som är prydda med nordiska konstnärers verk är inspirerat av, men inte en del av BMW Art Cars.

Med sina fyra varumärken BMW, MINI, Rolls-Royce och BMW Motorrad är BMW Group världens ledande premiumtillverkare av bilar och motorcyklar, och erbjuder även finansiella- och mobilitetstjänster för premiumsegmentet. BMW Groups nätverk består av 30 produktions- och monteringsanläggningar världen över tillsammans med ett globalt försäljningsnätverk i över 140 länder.

Under 2022 sålde BMW Group närmare 2,4 miljoner personbilar och över 202,000 motorcyklar världen över. Resultatet före skatt för räkenskapsåret 2022 var 16,1 miljarder euro på intäkter beräknade till 111,2 miljarder euro. Per den 31 december 2021 hade BMW Group 118 909 medarbetare.