Världens första elektriska cabriolet från MINI är här

Världens första elektriska cabriolet från MINI är här

Åtta månader efter att MINI visade upp första prototypen av MINI Cooper SE Cabriolet bekräftar man nu att bilen kommer produceras i en begränsad upplaga för den europeiska marknaden med start i april 2023.

Förra sommaren visade MINI upp en prototyp som kombinerade elektrisk körglädje med öppet tak. MINI Cooper SE Cabriolet mottogs så väl att det brittiska premiumvarumärket nu väljer att gå vidare med en mindre serieproduktion av den speciella modellen, vilket är ännu ett steg på resan mot MINIs helt elektriska framtid. Totalt kommer 999 fordon av MINI Cooper SE Cabriolet tillverkas för den europeiska marknaden med start i april 2023.

Elektrisk gokartkänsla i öppet format

MINI Cooper SE Cabriolet använder drivlina och batteripaket från MINI Cooper SE. Den lilla elmotorn på 184 hk möjliggör en särskilt harmonisk viktfördelning vilket ger en smidig och lätthanterlig körning som framhäver den klassiska gokartkänslan MINI är känd för.

Med en räckvidd på 201 km (WLTP) är den elektriska körningen i cabbat format möjligt långt utanför stadsgränserna. Det elektriska textiltaket i MINI Yours-stil med typiska Union Jack-mönster, kan öppnas och stängas i hastigheter upp till 30km/h.

MINI Cooper SE Cabriolet finns tillgänglig i två olika exteriörfärger, Enigmatic Black och White Silver. För att framhäva exklusiviteten av den begränsade upplagan har dörrtrösklar och sidoemblem pryds med siffrorna 1/999.

Omfattande utrustning interiört med MINI Electric Design-funktioner

Sportsätena i MINI Cooper SE Cabriolet kommer med en MINI Yours Leather Lounge-design, som omfattar både sätesvärmde och justerbart lårstöd. Den multifunktionella sportratten i Nappaläder bidrar till ökad körglädje och körkomfort. Även den kan värmas upp.

Interiörens utformning betonar den helt elektriska karaktären hos den öppna 4-sitsaren med gula färgaccenter, som bland annat kan ses på start- och stoppknappen. Förutom många andra högkvalitativa funktioner kompletteras cockpiten av eDrive-tjänster som är bekanta från MINI Cooper SE. Dessa ger föraren information om energiförbrukning, räckvidd och tips för en ekonomisk körstil. Under körningen projiceras all viktig information på MINI Head-Up Display. Under längre körningar höjs komforten genom Active Cruise Control och MINI Driving Assistant, som ingår som standard.

Hur stor tilldelning svenska marknaden får och svenska priser är i dagsläget inte fastställt

Mer om nyheten går att läsa i det globala pressmeddelandet: https://www.press.bmwgroup.com/global/article/detail/T0408541EN/zero-emission-open-air-driving-fun:-the-first-all-electric-mini-cooper-se-convertible

Med sina fyra varumärken BMW, MINI, Rolls-Royce och BMW Motorrad är BMW Group världens ledande premiumtillverkare av bilar och motorcyklar, och erbjuder även finansiella- och mobilitetstjänster för premiumsegmentet. BMW Groups nätverk består av 30 produktions- och monteringsanläggningar världen över tillsammans med ett globalt försäljningsnätverk i över 140 länder.

Under 2022 sålde BMW Group närmare 2,4 miljoner personbilar och över 202,000 motorcyklar världen över. Resultatet före skatt för räkenskapsåret 2022 var 16,1 miljarder euro på intäkter beräknade till 111,2 miljarder euro. Per den 31 december 2021 hade BMW Group 118 909 medarbetare.