BMW iX5 Hydrogen

Vätgas som bränsle för hållbar mobilitet

Vätgasbilar har potentialen att leverera hållbar körglädje, och bli en ny gren av BMW i-varumärket. Nu sker startskottet för denna utsläppsfria framtidsteknik, när BMW iX5 Hydrogen visas upp för första gången, på IAA Mobility 2021.

Denna sommar har BMW Group inlett tester med en prototyp av BMW i Hydrogen NEXT – en helelektrisk bil som använder vätgas som bränsle, genom att omvandla det till elektricitet via en bränslecell. Syftet är att testa bilen under verkliga förhållanden.

Testprogrammet bereder nu väg för en begränsad seriemodell som byggs med BMW X5 som grund. Denna vätgasbil bär namnet BMW iX5 Hydrogen – och kommer att presenteras på IAA Mobility 2021 i München i september – två år efter att konceptbilen BMW i Hydrogen NEXT visades upp för första gången.

BMW iX4 Hydrogen kombinerar bränslecellsteknik med femte generationen av BMW eDrive. Bilens elektriska motor utvecklades för BMW iX och har en maxeffekt på 374 hk, vilket garanterar en BMW-präglad körupplevelse. Vätgasen, som driver bränslecellen, lagras i två stycken 700 bar-tankar, tillverkade i kolfiberförstärkt plast (CFRP). Tillsammans rymmer de nästan sex kilo vätgas, och det tar endast tre-fyra minuter att fylla på tankarna.

Produktionsstart för BMW iX5 Hydrogen är planerad till slutet av 2022, och bilarna kommer att användas i demonstrationssyfte och för kommande tester, som ska tillföra praktisk erfarenhet för hur denna hållbara teknik kan användas. Bränslecellstekniken i BMW iX5 Hydrogen är ytterligare ett bevis på BMW Groups ledande expertis i utvecklingen av elektriska drivsystem.

– På lång sikt har bränsleceller potential att komplettera förbränningsmotorer, plug-in hybrider och batteridrivna elbilar, under förutsättning att vätgasen produceras med förnybar energi och att nödvändig infrastruktur finns på plats. Vätgasbilar kan till exempel bli ett attraktivt alternativ för kunder som inte har nära tillgång till laddningsinfrastruktur, eller som ofta kör längre distanser, säger Carl Lindwall, informationschef BMW Sverige.

Med rätt förutsättningar har bränslecellsteknik potentialen att bli en viktig pelare i BMW Groups utsläppsfria mobilitetsutbud. I framtiden kan BMW i-varumärket – som uteslutande inriktar sig på utsläppsfri mobilitet – också komma erbjuda vätgasbilar, utöver batteridrivna elbilar så som BMW i3, BMW iX3, BMW iX och BMW i4.

Läs mer på BMW:s globala pressportal här och här.

Under 2020 sålde BMW Group över 2,3 miljoner personbilar och över 169 000 motorcyklar världen över. Resultatet före skatt för räkenskapsåret 2019 var 7,118 miljarder euro, varav intäkter beräknade till 104,210 miljarder euro. Per den 31 december 2019 hade BMW Group 126 016 medarbetare.