Tomas Welin från Hyresrummet

5 tips till alla teamledare - så leder du mötet på ett positivt och effektivt sätt

Tomas Welin från Hyresrummet är en mycket uppskattad teamledare i team Momentum i Kungälv. Han säger själv att det är teamet som gör hela jobbet och att han bara behöver följa mötesagendan. Här kommer hans bästa tips för hur du leder mötet!

1. Jag är alltid förberedd vilket ger mig kontroll och gör att känner mig bekväm. Jag älskar att leda teamet (fast jag är ingen exhibitionist som alltid måste stå i centrum och synas)
  2. Jag följer agendan, men läser aldrig ”nu nästa punkt” eller ”punkt nr X”, utan låter samtalen flyta medans jag ”puttar” teamet åt de olika riktningarna / punkterna. Samtidigt som vi pratar om en punkt, så har jag redan nästa punkt i medvetandet och är ytterst lyhörd på det pågående samtalet för att fånga upp något som sägs och använder det som ”krok” in i nästa punkt. Då blir övergången ”sömnlös”.
  3. Jag är aldrig negativ. Om jag måste hjälpa någon (som inte håller tiden etc.) så gör jag det genom att säga något positivt om hur det bör/skall vara, gärna med glimten i ögat. – vi kan ju alla bara bli bättre och bättre för varje dag!
  4. Jag är noga med tidsangivelserna. Jag ser på talarkorten när de olika avsnitten skall påbörjas / vara klara och stämmer av det mot klockan (som ligger diskret framför mig). Jag driver på teamet så att vi klarar tidsramen, men bryter aldrig av någon på fel ställe, utan väntar till jag får en lucka.
  5. Jag har varit tydlig med att sätta upp mål med antalet affärspartners för teamet och när dessa skall nås. Jag har lyft fram saknade kompetenser inom powerteamen och synliggör dom för samtliga, så att vi alla anstränger oss lite extra (målmedvetet) letar och bjuder in dessa kompetenser för att öka antalet affärsvänner (vi kallar varandra så, inte affärspartners). Det är en viktigt fokusering. Vi är Vänner och vi gör Affärer! Jag tjatar även om att affärsvännerna inte bara är kunder utan ”dina” säljare (bara du är tydlig med din sökning så att affärsvännerna förstår vad du vill ha hjälp med).

Text: Tomas Welin