Dan Svanfelt. Foto: Fri Kommunikation

De som banar väg för andras framgång: Dan Svanfelt

Han är både en morgon- och en kvällsmänniska, och kan vissla som en fågel; hur det hänger ihop kan du läsa mer om nedan. Dan Svanfelt är vår tjugonde BNI-konsult i artikelserien "De som banar väg för andras framgång" och hans passion är livsnjutning genom mat och vin.

Men, vad driver egentligen en BNI-konsult, vad är deras passion i livet och hur ser deras vardag ut? Det vill vi ta reda på i denna artikelserie.

Dan, berätta kort om dig själv
Limhamsbo som älskar livet, gift med Rosa sedan 23 år tillbaka och 2 vuxna barn; Isaac 25 och Melker 22. Lever i symbios med Friskis & Svettis och tränar 5-6 pass i veckan av varierande slag. Arbetar i valberedningen för MiM – Marknadsföreningen i Malmö och rör mig fritt många nätverk. Jag är idag Sverigechef på Baumer och bygger upp ett säljbolag i världsklass där huvuduppdraget är att automatisera och effektivisera svensk industri genom att erbjuda smarta uppkopplade industriella sensorlösningar.

Jag har drygt 25 års erfarenhet från professionell försäljning och säljledning inom svensk industri. Jag är utbildad marknadsekonom på EFL, Coach i Solution Selling vid SPI och har genomfört ett 50-tal ledarskaps och försäljningsutbildningar. Genom mina uppdrag har jag utbildat och tränat över 100 säljare till framgång. I mitt eget säljarbete har jag över 20 års erfarenhet av Key Account Management och Global Account Management.

Vad är din passion i livet?
Livsnjutning genom mat & vin. Jag har 10 000 timmar inom vin och har lagat mat sedan jag var 15 år gammal.

Berätta något om dig själv som många inte vet
Jag kan vissla som en fågel och det skapar ett visst kaos i skogen.

Har du något exempel på ett tillfälle du har hjälpt en affärspartner som du är extra stolt över?
En av mina största drivkrafter är att hjälpa till och varje gång det har en positiv effekt blir jag glad. Jag är stolt över att en av mina tidigare affärspartners hjälpt till att digitalisera bankväsendet, motsvarande Bank-ID è Covr Security AB – Onyon MFA and iAM identification, i Förenade Arabemiraten.

Vad är det bästa med att vara BNI-konsult?
Att se människor och mitt BNI-team utvecklas och växa med uppgiften. Jag blir ständigt överraskad över mina affärspartners kapacitet.

När du går upp på en scen och får välja en ”boost-låt”, vilken väljer du?
Just nu – I love it med Icona Pop, grym pepp!

Är du en morgonmänniska eller en kvällsperson, varför?
Både och, jag älskar träna på morgonen och arbeta till sent på kvällarna, galet?!

Om du kunde få veta den absolut sanningen till en fråga, vilken fråga skulle du ställa?
Kommer jag leva och hinna bli farfar på riktigt?

Om du kunde få vilket jobb som helst – vad skulle du vilja göra då?
Exportchef och ansvarig för lansering av Systembolaget globalt, världens i särklass bästa vinbutik!

Om du kunde ha vilket djur du ville som husdjur, vilket skulle du välja?
En riktigt snäll och tam tigerhona som aldrig skulle bära koppel.